Sjekkliste før innrapportering til KPR
Her får du vite mer om hva Aidn sjekker for deg og hva systemadministrator, ansvarlig helsepersonell og saksbehandler bør kontrollere før innrapportering til KPR
Før dere sender data fra Aidn til Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR), er det viktig å kontrollere at informasjonen stemmer. Her får du en oversikt over hva vi i Aidn sjekker automatisk – og hva du som systemadministrator, saksbehandler eller helsepersonell bør kontrollere selv.
Innhold:
Dette sjekker Aidn for deg
Dette bør systemadministrator sjekke
Dette bør ansvarlig helsepersonell sjekke
Dette bør saksbehandler sjekke
Dette sjekker Aidn for deg
Aidn sørger for at følgende informasjon er korrekt og klar til innrapportering:
- Bostedskommune (kommunenummer): Hentes automatisk fra Folkeregisterert.
- Tjenestekoder: Aidn bruker en oppdatert og standardisert tjenestekatalog så vi sjekker at tjenestekodene er korrekte. Det finnes ingen mapping mellom tjenester, så det kan ikke oppstå feil her.
- Organisasjonsnummer for tjenesteleverandør: Hentes automatisk fra det som er registrert i Aidn. Organisasjoner hentes inn fra Brønnøysundregisteret og får automatisk korrekt organisasjonsnummer tilknyttet seg.
Dette bør systemadministrator sjekke
Før innsending anbefaler vi at du som systemadministrator kontrollerer følgende:
- Organisasjonsnummer: Kontroller at alle avdelinger har riktig organisasjonsnummer. Avdelingene arver organisasjonsnummer fra den organisasjonen de er tilknyttet.
- Kontroller oppfølging ute i tjenestene: Kontroller IPLOS-status for hele kommunen og kontakt avdelingsleder der du ser store avvik.
Les mer i hjelpesenteret:
Dette bør ansvarlig helsepersonell sjekke
Du som er primærkontakt eller ansvarlig helsepersonell for en pasient har ansvar for å kontrollere at IPLOS informasjonen er oppdatert for dine pasienter.
Sjekk status for dine pasienter i IPLOS oversikten:
- Alle bokser skal helst være grønne. Gå igjennom og kontroller alle opplysninger og oppdater det hvor det mangler informasjon
- Noen typer informasjon må være registrert på riktig måte i Aidn for at informasjon skal rapporteres riktig. Sjekk at denne informasjonen er registrert riktig i Aidn:
- Tvangsvedtak: Sjekk at alle tvangsvedtak er registrert som en vedtaksprosess, enten ****Vedtak om bruk av tvang etter pasient- og brukerrettighetsloven § 4A-5 eller Vedtak om bruk av tvang etter helse- og omsorgstjenesteloven § 9-5 . Dette skal ikke rapporteres som tjenester som i tidligere systemer.
- Innleggelser i spesialisthelsetjenesten: Sjekk at alle innleggelser i spesialisthelsetjenesten (dette gjelder også DPS) er registrert. Du kan registrere manglende innleggelser ved å trykke på Ny avtale og velge Innleggelse i kalenderen. Husk å registrere riktige datoer.
- IPLOS funksjonskartlegging- og brukerkartleggingsskjema: Skal være oppdatert på IPLOS siden
- Diagnoser: Skal registreres på diagnosesiden, ikke som journalnotat
- Vedtakstimer: Kontroller at antall vedtakstimer er registrert og korrekt fra saksbehandlingen, det blir ofte registrert feil 🕵️
Les mer i hjelpesenteret:
Dette bør saksbehandler sjekke
Du som er saksbehandler har spesielt ansvar for å kontrollere at alle tjenester er registrert riktig og på riktig organisasjon/avdeling.
- Kjøpte tjenester: Bekreft at eksterne tjenesteleverandører, som for eksempel private leverandører eller organisasjoner i andre kommuner, er registrert som en egen organisasjon i kommunen med korrekt organisasjonsnummer. Kjøpte tjenester skal tildeles disse organisasjonene.
- Velferdsteknologi: Hvis pasienten mottar velferdsteknologi, må dette være registrert som en tjeneste. Merk at persondata også skal rapporteres for disse pasientene/brukerne. Husk å fylle inn brukerkartlegging, funksjonskartlegging og informasjon om tjenesten– selv om velferdsteknologi er den eneste tjenesten som pasienten/brukeren mottar.
- Vedtakstimer: Kontroller at antall vedtakstimer er registrert og korrekt fra saksbehandlingen, det blir ofte registrert feil 🕵️
- Tjenester uten vedtak: Kontroller at alle vedtakspliktige tjenester som er tildelt pasienter eller brukere har et vedtak. Gå til Saker og velg fanen Tjenester uten sak for å få oversikt over hvilke tjenester dette gjelder.
Les mer i hjelpesenteret:
👉 Les mer om hvilke IPLOS tjenester og tilhørende koder som finnes i Aidn