Her forklarer vi hvordan du registrerer informasjon til KRP-registeret (IPLOS) for en pasient
På IPLOS-siden får du oversikt over all informasjon som rapporteres til KPR-registeret for en pasient. Informasjonen er delt opp i ulike kategorier, og du kan enkelt se om alt er registrert, eller om det er informasjon som mangler.
IPLOS-siden er delt inn i følgende kategorier:
-
Person
-
Brukerkartlegging
-
Funksjonskartlegging
-
Tjenester
-
Tvang
-
Diagnoser
-
Spesialisthelsetjenester
Hva betyr statusene?
Person
Her finner du informasjon om pasienten som rapporteres. Denne informasjonen blir hentet automatisk fra Folkeregisteret og fra Aidn.
Brukerkartlegging
Skjemaet “Brukerkartlegging” inneholder informasjon om brukeren som kan endres over tid, som for eksempel informasjon om bolig, foreldreansvar, behov for transport, samt informasjon om ernæringsstatus, legemiddelgjennomgang, individuell plan med mer.
Slik oppretter du en ny brukerkartlegging:
-
Velg pasienten i pasientlisten
-
Velg IPLOS nederst i menyen til venstre
-
Trykk på “Brukerkartlegging”
-
Trykk på “Ny vurdering”
-
Fyll inn informasjon som du har tilgjengelig
-
Trykk på “Signer”
Du kan også opprette en brukerkartlegging fra Løpende journal
Når alle felter i skjemaet er utfylt, vil kategorien “Brukerkartlegging” bli markert som fullført.
Dersom du ikke har all informasjon tilgjengelig, kan du likevel fylle ut det du har og signere brukerkartleggingen ufullstendig. Status på kategorien Brukerkartlegging vil da forbli “Ufullstendig” inntil all informasjon er registrert. Du kan enkelt endre eller legge til informasjon på et senere tidspunkt.
Slik endrer du eller legger til informasjon i en brukerkartlegging:
-
Velg IPLOS nederst i menyen til venstre
-
Trykk på “Brukerkartlegging”
-
Trykk på “Ny vurdering”
-
Nå vil du se en ny versjon av skjemaet hvor all tidligere utfylt informasjon er forhåndsutfylt. Du kan nå endre eller legge til ny informasjon.
-
Trykk på “Signer”
Den siste versjonen av brukerkartleggingen som brukes til rapportering, vil vises i kategorien “Brukerkartlegging”. Alle versjoner av brukerkartleggingsskjemaet vil være tilgjengelig i Løpende journal. Her kan du også slette en versjon dersom du er forfatter eller journalansvarlig.
Slik sletter du en brukerkartlegging:
-
Trykk på Løpende journal
-
Søk etter Brukerkartlegging
-
Velg kartleggingen du ønsker å slette
-
Trykk på de tre prikkene øverst i høyre hjørne
-
Velg “Slett”
-
Oppgi grunn for slettingen
-
Trykk på “Slett”
Funksjonskartlegging
I denne kategorien beskrives pasientens behov for bistand, assistanse eller helsehjelp. All informasjon i funksjonskartleggingen er obligatorisk. Det må være minst én registrering for hver funksjonstype i innrapporteringsperioden.
⚠️ En ny funksjonskartlegging skal opprettes hver gang det er en endring i pasientens funksjonsnivå.
Slik oppretter du en ny funksjonskartlegging:
-
Velg pasienten i pasientlisten
-
Velg IPLOS nederst i menyen til venstre
-
Trykk på “Funksjon”
-
Trykk på “Ny vurdering”
-
Fyll inn informasjon som du har tilgjengelig
-
Trykk på “Signer”
Du kan også opprette en funksjonskartlegging fra Løpende journal
Den siste versjonen av funksjonskartleggingen som brukes til rapportering, vil vises i kategorien “Funksjonskartlegging”. Alle versjoner av funksjonskartleggingsskjemaet vil være tilgjengelig i Løpende journal. Her kan du også slette en versjon dersom du ønsker det.
Slik sletter du en funksjonskartlegging:
-
Trykk på Løpende journal
-
Søk etter Funksjonskartlegging
-
Velg kartleggingen du ønsker å slette
-
Trykk på de tre prikkene øverst i høyre hjørne
-
Velg “Slett”
-
Oppgi grunn for slettingen
-
Trykk på “Slett”
Tjenester
Denne kategorien viser informasjon knyttet til vedtak og bruk av kommunale tjenester. Alle tjenester som har vært aktive i rapporteringsperioden, vil vises her. Under hver tjeneste vises hvilken informasjon som rapporteres til KPR-registeret, og om det mangler informasjon.
ℹ️ Informasjonen på denne siden hentes og oppdateres automatisk fra saksbehandlingsmodulen og fra Tjenester-siden. IPLOS vil automatisk bli oppdatert med informasjon fra disse sidene. Dersom du ønsker å endre informasjonen, må du gjøre dette direkte fra Saksbehandling eller Tjenester-siden.
Tvang
Denne kategorien viser om pasienten har hatt aktive tvangsprosesser i rapporteringsperioden. Alle vedtak etter pasient- og brukerrettighetsloven § 4A og helse- og omsorgstjenesteloven § 9, samt meldinger om skadeavvergende tiltak i nødsituasjoner som er registrert i Aidn i perioden, vil være synlige her.
ℹ️ For å opprette nye tvangsvedtak eller endre eksisterende vedtak, gjør du dette på siden “Prosesser” som du finner i menyen til venstre. IPLOS blir automatisk oppdatert med de nyeste endringene. Meldinger om skadeavvergende tiltak kan registreres fra Løpende journal. Søk i hjelpesenteret for mer informasjon.
Diagnoser
Denne kategorien beskriver pasientens diagnoser som rapporteres til KPR. For å opprette, redigere eller slette en diagnose, gjør du dette på Diagnosesiden. IPLOS blir automatisk oppdatert med de nyeste endringene.
Spesialisthelsetjenester
Denne kategorien inneholder informasjon om bruk av døgnopphold i spesialisthelsetjenesten. Informasjonen hentes fra Timeavtaler i Aidn. Det er derfor viktig at alle innleggelser registreres som en innleggelse på denne siden.
Slik registrerer du en ny innleggelse manuelt i Aidn:
-
Velg pasient i pasientlisten
-
Trykk på Timeavtaler i menyen til venstre
-
Trykk på “Ny avtale” og velg “Innleggelse”
-
Fyll inn skjemaet for innleggelse og trykk på “Opprett innleggelse”
Slik registrerer du at pasienten er utskrevet:
-
Velg pasient i pasientlisten
-
Trykk på Timeavtaler i menyen til venstre
-
Velg riktig innleggelse i listen og trykk på “Endre”
-
Fyll inn dato for utskrivelse
-
Sett status som “Utskrevet”
-
Trykk på “Lagre endringer”
IPLOS-siden blir automatisk oppdatert med ny informasjon og endringer fra Timeavtaler-siden. Dersom du ønsker å gjøre endringer, må dette gjøres direkte i Timeavtaler.