Tildele oppgaver

Hvordan oppgaver og pasienter kan tildeles automatisk eller manuelt, og hvordan ansatte får oversikt.

Tildele oppgaver / Fordele oppgaver

Du kan tildele oppgaver på flere måter – avhengig av hvilken type tjeneste du jobber i, og hvilke rutiner dere har lokalt.

Tjenester som besøker pasienten hjemme

I hjemmetjenesten og lignende tjenester brukes ruteplanleggeren. Den fordeler besøk og oppgaver automatisk, basert på ulike kriterier som tid, sted og kompetanse.

👉 Les mer om ruteplanleggeren

Tjenester der pasienten er innlagt

Her tildeler man som regel pleier eller personell til pasienten direkte:

  1. Gå til Arbeidsdag i hovedmenyen, og velg Tildeling.
  2. I tildelingslisten (du finner den også i pasientlisten oppe til høyre), velger du pasientene som skal følges opp av samme pleier.
  3. Velg pleier, og trykk Lagre.

Pleieren er nå tildelt pasientene for i dag.

Tidsrom og varighet

Du kan justere hvor lenge pleieren er tildelt en pasient:

  • Klikk på pasienten i tildelingslisten.
  • Velg et tidsrom – for eksempel «ubestemt tid» hvis det er relevant (f.eks. for fysio- eller ergoterapeut).

Dette gjelder ikke primær- eller sekundærkontakter – det settes i pasientens nettverk.

👉 Les mer om pasientens nettverk

Flere pleiere på én pasient

Du kan tildele flere pleiere til samme pasient ved behov.

Tildele fra oppgavelisten

Du kan også tildele en oppgave direkte til en navngitt person:

  1. Gå til Oppgavelister.
  2. Klikk på oppgaven du vil tildele.
  3. Trykk Endre tildeling og velg person.

Dette gjelder også for generelle oppgaver (ikke-pasientrettede), se skjermbilde.

Min arbeidsdag

Alle pasienter og oppgaver som er tildelt deg vises under Min arbeidsdag. Her kan man endre visning så oppgavene er skjult eller vist, oppe i høyre hjørne.

Pasientene finner pleieren under Mine aktive i pasientlisten.