I denne artikkelen forklarer vi nettverkskortet i Aidn
Nettverkskortet i Aidn
Nettverkskortet gir en samlet oversikt over personer i pasientens nettverk. Her kan pårørende enkelt se hvem som er pasientens primær- og sekundærkontakt, samt andre faste personer som er involvert i pasientens oppfølging.
For å sikre at informasjonen er oppdatert i henhold til pasientens ønsker, er det viktig å ha gode rutiner for jevnlig vedlikehold.
Hva inneholder nettverkskortet?
- Pårørende – Informasjonen hentes automatisk fra Folkeregisteret og viser registrerte familiemedlemmer og nærmeste pårørende.
- Helsepersonell – Denne informasjonen må oppdateres av helsepersonell som jobber med pasienten. Her registreres primær- og sekundærkontakt samt andre fagpersoner som er involvert i pasientens oppfølging.
- Fastlege – Informasjonen hentes automatisk fra Fastlegeregisteret og viser pasientens registrerte fastlege.
- Bedrifter og tilbydere – Oversikt over eksterne aktører som er involvert i pasientens oppfølging, for eksempel private helse- eller omsorgstjenester.
- Ringeliste – En liste over viktige kontakter som kan nås ved behov, inkludert helsepersonell og pårørende.
-
Legg til pårørende, helsepersonell eller bedrift/tilbydere – Du kan manuelt legge til nye kontakter i nettverket, enten det er pårørende, helsepersonell eller eksterne bedrifter/tilbydere som er involvert i pasientens oppfølging.
NB! For at pårørende skal få tilgang til Mitt Aidn, må de søkes opp i Folkeregisteret. Det er også nødvendig å registrere telefonnummer for at de skal motta varslinger. Trenger du vite mer om Mitt Aidn? Se også vår guide til Mitt Aidn (åpnes i ny fane) for mer informasjon.
Endringer i nettverket
Pårørende
Informasjonen hentes automatisk fra Folkeregisteret. Her kan det defineres hvem som skal ha tilgang til Mitt Aidn og hvilken type tilgang de skal ha. Du kan endre pårørende ved å trykke på dem i listen.
Helsepersonell
Denne informasjonen må holdes oppdatert av helsepersonell som jobber med pasienten. Her defineres primær- og sekundærkontakt, samt andre som har jevnlig oppfølging av pasienten. Man kan søke opp nytt personell med navn eller HPR-nummer. Hvis de ikke dukker opp, er de sannsynligvis ikke lagt inn i Aidn enda.
Dersom pasienten har flere tjenester, må det spesifiseres hvilken tjeneste helsepersonellet er primær- eller sekundærkontakt for. Hvis det er rullerende primærkontakter, kan man sette opp en tidsperiode for endringen. For å redigere helsepersonell i nettverkskortet trykker du på helsepersonellet.
Dersom en pasient kun skal behandles av bestemt helsepersonell kan dette også defineres her med valget ''Kun personer i denne listen kan behandle pasienten''
Fastlege
Fastlegen hentes automatisk fra Fastlegeregisteret. Dersom pasienten er langtidsinnlagt på sykehjem og har blitt overført til en sykehjemslege, vil likevel fastlegen fortsatt stå oppført her. Hvis informasjonen er feil, må fastlegen selv kontaktes for oppdatering av Fastlegeregisteret.