Mitt Aidn

I denne artikkelen forklarer vi hvordan du bruker Mitt Aidn

Enklere medvirkning med Mitt Aidn

Dette er en praktisk guide som viser hvordan du samarbeider enda bedre med pasienter og pårørende når de bruker Mitt Aidn. Her finner du også en nedlastbar versjon.

Innhold


Hvordan gi tilgang?

Pasienter/brukere (tjenestemottakere) har alltid full tilgang til Mitt Aidn. Dersom vedkommende ønsker at pårørende skal få tilgang, kan du som helsepersonell gjøre dette i Aidn. Husk: Det er ingen begrensninger på antall pårørende som får tilgang.


Først må du legge til den pårørende i nettverket

Må kun gjøres dersom pårørende ikke allerede er automatisk hentet inn fra Folkeregisteret

  1. Finn pasienten.
  2. Gå til «Nettverk».
  3. Velg «Legg til pårørende» og søk opp personen i Folkeregisteret.
  4. Velg riktig person fra listen.
  5. Fyll ut forespurt informasjon.
  6. NB! Vær nøye med å legge inn telefonnummeret, slik at varslinger kan sendes på SMS.

Registrere samtykke til pårørendes tilgang

  1. Velg den pårørende som skal ha tilgang.
  2. Trykk på blyanten ved siden av “Samtykke og tilgang til Mitt Aidn”. 
  3. Velg “Gi tilgang nå”.
  4. Velg samtykkeform.
  5. Velg hvilken tilgang den pårørende skal ha.
  6. Skriv gjerne en kommentar, f.eks. “Pasient ønsket at barnebarn skulle få begrenset tilgang for å holde seg oppdatert vha. oppslagstavle og meldinger
  7. Når tilgangen er registrert, sendes det en SMS til både pasient og vedkommende som er lagt til om at en ny person har fått tilgang. 
  8. Dersom man har vurdert at pårørende skal ha tilgang uavhengig av pasientens samtykke vil det ikke sendes en SMS til pasient.

Sånn ser det ut å gi tilgang i Aidn





Meldinger

Nå som pårørende er lagt til kan dere sende meldinger til hverandre fremfor å ringe. Pasienten har også mulighet til å sende melding til helsepersonell. 

Kort om meldinger:

  • Tilgangskontrollen er enkel: De som har tilgang til pasienten kan også se alle chatter. 
  • Samtalen kan startes av begge parter. 
  • Når man sender melding fra Aidn går det en SMS til mottakeren om at de har en ulest melding, og at de må logge inn for å lese den. Dette kan det være lurt å forberede dem på, så de ikke tror at SMS-en er et svindelforsøk. 
  • Chatten slettes etter tre måneder. Om det er journalverdig informasjon som formidles gjennom chatten, burde det kopieres inn i et journalnotat eller en oppgave. 

Sånn ser meldingene ut i Aidn:


Sånn ser meldinger ut for pårørende og pasienter:

Når man trykker på meldinger

Når man er inne i chatten


Tavle

Har du behov for å sende ut en fellesmelding til alle Mitt Aidn-brukere? Bruk innlegg. Da går det en SMS til alle som bruker Mitt Aidn om at det er et nytt innlegg på tavlen. Du kan skrive innlegg som er synlig for alle i virksomheten, eller bare for de som er på en spesifikk avdeling. 

Vi tror det er behov for å informere om: 

  • Fellesmøter
  • Arrangementer og sosiale tiltak
  • Sykdomsutbrudd
  • Vaksineringstilbud 
  • Ting som har skjedd i løpet av dagen eller uka

Sånn ser tavlen ut i Aidn:


Sånn ser tavlen ut for pårørende/pasient: 


 

Digitalt skjema for funksjonsvurdering

Har pårørende eller bruker/pasient en helt annen oppfatning av sitt funksjonsnivå? Da kan dette skjemaet være et godt utgangspunkt for en fin samtale om forventninger.

Greit å vite: 

  • Innsendte skjema fra pasient eller pårørende varsles i varslingssenteret i Aidn.
  • Pasient/bruker og pårørende kan endre på skjemaet etter at det er sendt inn. Da kommer det inn i løpende journal som et nytt notat. 

Sånn ser et innsendt skjema ut i Aidn:

Sånn ser skjemainnsending ut for pårørende/pasient: 



Digitalt skjema for Min livshistorie

Dette er en super måte å bli kjent med den du har ansvar for. Både pasient/bruker selv og deres pårørende kan sende inn “Min livshistorie” skjemaet som finnes i Mitt Aidn. Det kan gjøres når som helst, men det kan være spesielt nyttig å ha i forkant av en innkomstsamtale.

Greit å vite: 

  • Innsendte skjema fra pasient eller pårørende varsles i varslingssenteret i Aidn
  • Pasient/bruker og pårørende kan endre på skjemaet etter det er sendt inn. Da kommer det inn i løpende journal som et nytt notat.  
  • Dataen fra livshistorie-skjemaet vises i “Om pasient”-fanen
  • Skjemaet er også enkelt tilgjengelig dersom man søker på “Livshistorie” i løpende journal.  

Sånn ser et innsendt skjema ut i Aidn:

Under “Om pasienten”


Sånn ser skjemainnsending ut for pårørende/pasient: 


Nettverk

Dette er en oversikt over personer i pasientens nettverk. 

Du som helsepersonell ser hele pasientens nettverk inkludert pårørende, verger, andre nære, bedrifter og fastlege, samt hvilke helsepersonell som er tilknyttet pasienten (f.eks. primær- og sekundærkontakt). 

Pasienten ser sine nære og helsepersonellet, mens pårørende kun vil se helsepersonellet. Andre pårørende skjules for de med tilgang på vegne av pasient av personvernshensyn.

NB! Husk at dersom pårørende skal ha tilgang til Mitt Aidn må de søkes opp i Folkeregisteret, ikke legges til manuelt. Ikke glem telefonnummer!

Nettverket består av følgende tre lister:

  1. Familie - informasjonen hentes automatisk fra Folkeregisteret
  2. Andre relasjoner - pårørende som ikke er en del av familien
  3. Helsepersonell - dette er informasjon som må holdes oppdatert av dere som jobber med pasienten. Her definerer man hvem som er primær- og sekundærkontakt, samt andre som jobber mye med pasienten/brukeren.
  4. Fastlege - informasjonen hentes automatisk fra Fastlegeregisteret

Sånn ser nettverket ut i Aidn:

Sånn ser nettverket ut for pårørende/pasient:

Oversikt

Nettverk


Behandlingsplan

De fleste pårørende har hatt ansvar for omsorgen til den de er pårørende for over lang tid før vedkommende mottar kommunale helsetjenester. Overgangen fra fullt ansvar til nesten ingen ansvar kan oppleves som veldig tøff, særlig når det er lite informasjon enkelt tilgjengelig. Da kan det fort bli mange telefoner. For å gi pårørende et innblikk i behandlingen får de pårørende tilgang til den samme behandlingsplanen som dere bruker. 

Sånn ser planen ut i Aidn: 


Sånn ser planen ut for pårørende/pasient: 



Pasientkalender

Vi vet at flere kommuner får mange innkommende henvendelser om når det er tid for husvask, dusjing, hva som skal gjøres etc. Det er også flere som ringer for å planlegge rundt private avtaler eller for å avlyse besøk pga. ferie e.l. Derfor har vi laget en kalender i Aidn som er direkte koblet til Mitt Aidn. På denne måten kan både innbygger og tjeneste få full oversikt over planene de neste ukene. 

Hjemmebesøk

Før arbeidslisten publiseres

Innbyggerens planlagte oppgaver grupperes og titlene vises to uker frem i tid.

Det vil se slik ut: 

Etter arbeidslisten er publisert

Når arbeidslisten publiseres, vil vi oppdatere besøket med følgende informasjon: 

  • Fornavn og rolle på den som besøker.
  • Nye tider ihht. oppdatert arbeidsliste
  • Ca. varighet på besøket

Det vil se slik ut: 

Private avtaler

Nå kan man legge inn pasientens private avtaler, enten det er juleferie med familien eller en avtale hos fotpleier. 

Kalenderen er delt med alle som yter tjenester til pasienten slik at alle får en oversikt over planen. Vi håper at dette hjelper med koordinering mellom alle involverte parter. 

Per 12.02.24 så vil ikke ruteplanleggeren ta hensyn til disse avtalene, men det kommer! På sikt, vil det være mulig for pasienter og pårørende å legge inn avtaler i Mitt Aidn selv.

Slik oppretter man en privat avtale


 

Sykehusinnleggelser

Det er mulig å registrere at en person er innlagt på sykehus. Dette er ment for uplanlagte innleggelser, som informasjon til kolleger og andre som yter tjenester til pasienten. 

Begrensninger: 

  • Det er ikke mulig å registrere innleggelser frem i tid
  • Det er ingen automatikk i pausing av tjenester. 

Slik vises det når pasienten er innlagt

Slik registrerer man at en pasient er innlagt

 

Tjenester og vedtak

Tjenester

Pasienten kan se sine aktive, planlagte og avsluttede tjenester, samt tilknyttede vedtak på tvers av hele kommunen. 

På denne måten kan man holde pasienter og pårørende løpende informert om status på tjenesten og hva man kan forvente. For pårørende som håndterer papirarbeid på vegne av pasient er dette en god måte å samle de viktigste administrative dokumentene på ett sted.

Slik ser tjenesteoversikten ut i Aidn:

Slik ser det ut i Mitt Aidn