Registrere og beregne egenandel for praktisk bistand

Denne guiden viser hvordan du registrerer og beregner egenandeler, samt godkjenner og eksporterer fakturagrunnlag i Aidn.

Her finner du en guide for hvordan beregne egenandel for tjenester som har pristrapp, som for eksempel praktisk bistand. Se denne artikkelen for langtidsopphold.

Egenandel for praktisk bistand 

Denne beregningen gjelder alle tjenester hvor egenandelen, eller fakturagrensen, varierer basert på hvilke G-verdi tjenestemottakerens inntekt samsvarer med. 


Tips: Dersom inntekt nylig er hentet inn og registrert i tidligere system, kan man også registrere nettoinntekt manuelt

Beregning av egenandel for praktisk bistand


Kort oppsummert

  1. Tildel tjeneste 
  2. Velg beregningstype: Egenandel for praktisk bistand
  3. Hent inntektsopplysninger 
  4. Sjekk tallene 
  5. Se over, sett dato og bekreft


Med instruksjon og skjermbilder 

  1. Tildel tjeneste. Når man skal tildele en tjeneste som er avhengig av å vite tjenestemottakers inntekt for å sette riktig pris, vil en seksjon for egenandel dukke opp i saksmenyen.



    Man kommer også hit ved å følge knappen “start beregning” i meldingen som følger etter man har valgt en pris som krever egenandelsberegning. 
  2. Velg beregningstype “Praktisk bistand” og trykk “start beregning” 



  3. Hent inntektsopplysninger. Marker hvem det skal hentes inntektsopplysninger om, og hvilket år det er relevant å bruke tall fra. Når du trykker “neste” vil Aidn hente inntektsopplysninger via Fiks-portalen. 

  4. Sjekk tallene. Se over opplysningene og gjør nødvendige justeringer. Nye opplysninger kan legges inn ved å trykke på “Endre post”. De vil da dukke opp som manuelle registreringer i regnestykket. Hjelpestønad i hjemmet og omsorgslønn må også legges inn manuelt.

  5. Se over, sett dato og bekreft.
    Sjekk at tallene stemmer, gå tilbake og juster i forrige steg hvis noe ikke er riktig.

    Forhåndsvalgt dato vil være den første datoen i nåværende fakturaperiode. Du kan endre denne datoen frem eller tilbake i tid. Det kan være verdt å merke seg at fakturagrunnlag som allerede er godkjent og eksportert ikke vil bli påvirket av den nye inntekten. Ingenting vil heller bli fakturert før tjenesten er startet. Når du trykker “Lagre og ta i bruk egenandel” vil du se at prisen som svarer til riktig G-gruppe er valgt i tjenesten.





    Det er mulig å ha flere utkast liggende på en sak, men kun én egenandel vil være aktiv om gangen. Dersom det både ligger en kalkulert egenandel for praktisk bistand, og en manuelt registrert nettoinntekt, vil systemet velge den nyeste verdien (sist lagret). 

Registrer nettoinntekt manuelt


I tilfeller der man nylig har regnet ut oppdatert nettoinntekt i tidligere EPJ, og man bare vil legge den inn i Aidn direkte kan man registrere nettoinntekt manuelt.


Kort oppsummert

  1. Tildel tjeneste 
  2. Velg beregningstype: Registrer manuell inntekt 
  3. Skriv inn samlet nettoinntekt for alle i husstanden 
  4. Velg relevant G-verdi 
  5. Sett dato og lagre

Med instruksjon og skjermbilder 

  1. Tildel tjeneste. Når man skal tildele en tjeneste som er avhengig av å vite tjenestemottakers inntekt for å sette riktig pris, vil en seksjon for egenandel dukke opp i saksmenyen. 
  2. Velg beregningstype. Trykk for å legge til egenandel, og velg beregningstypen “Registrer nettoinntekt manuelt” 
  3. Skriv inn samlet nettoinntekt for alle i husstanden. Denne kan finnes ved å bruke Fiks-portalen, eller hente direkte fra tidligere EPJ-system. 
  4. Velg relevant G-verdi. For de fleste tilfeller nå vil riktig G-verdi være gyldig fra 1.mai 2024. 
  5. Sett dato og lagre. Tilsvarende som den andre kalkulatoren skal du her definere når vi skal begynne å ta i bruk denne inntekten. I de aller fleste tilfeller vil det være riktig å sette den til starten av den nåværende fakturaperioden, som er forhåndsvalgt. Når du lagrer nettoinntekt, vil denne brukes til å velge relevant timepris og fakturagrense for tjenestemottakeren.