Registrere og beregne egenandel for langtidsopphold

Denne guiden viser hvordan du registrerer og beregner egenandeler, samt godkjenner og eksporterer fakturagrunnlag i Aidn.

Her finnes det guide for hvordan beregne egenandel for langtidsopphold som har individuell pris. Se denne artikkelen for praktisk bistand.

Egenandel for langtidsopphold

For å beregne egenandelen som skal betales for langtidsopphold, henter Aidn data fra Skatteetaten via Fiks, og inntektsopplysninger fra Nav. Som for andre beregninger må justeringer og oppdaterte tall legges til slik at beregningsgrunnlaget blir så riktig som mulig. Aidn vil regne ut hva som er relevant egenandel per måned for denne tjenestemottakeren, og saksbehandler kan avgjøre hvor stor del skal trekkes direkte via Nav, og hvor mye det er hensiktsmessig at kommunen sender faktura på. Trekkmelding til Nav sendes når beregningen settes som aktiv. 


Kort oppsummert: 

  1. Tildel tjeneste 
  2. Hent inntektsopplysninger 
  3. Sjekk tallene
  4. Legg til tenkt etterlattepensjon manuelt
  5. Fordel trekk mellom Nav og kommunen 
  6. Sett dato 
  7. Bekreft egenandel

Med instruksjon og skjermbilder 

  1. Tildel tjeneste. Når man tildeler langtidsopphold til en innbygger, vil det dukke opp en egen seksjon i venstremenyen til saken der man kan beregne egenandel. Man kan også følge knappen “beregn egenandel” etter at man har haket av for relevant pris som en del av å tildele tjenesten. 

  2. Hent inntektsopplysninger. Inkluder ektefelle eller samboer som bor på samme adresse, i tillegg til eventuelle barn under 20 år som tjenestemottaker har forsørgeransvar for.

    Dersom det er personer som ikke dukker opp som du vet skal være en del av beregningen, må disse først legges til i pasientens nettverk. Denne oversikten finner du i venstremenyen under “Nettverk”.

    Velg hvilket år du vil hente inntekt fra. Nyeste tilgjengelig vil stå som standard valgt, men du har mulighet til å endre dette.

    Dersom innbyggeren plasseres på dobbeltrom uten å ønske det selv, skal fribeløpet økes. Husk å markere dette, hvis det er relevant, før du går videre.

      
  3. Sjekk tallene. Se over og se at alle postene ser så oppdatert som mulig ut. Du kan endre postene, eller legge til mangelfull informasjon, ved å bruke knappen “Endre post”.

  4. Legg til tenkt etterlattepensjon. Tenkt etterlattepensjon følger ikke med tallene fra Fiks og må regnes ut og legges inn manuelt.

  5. Fordel trekk mellom Nav og kommunen. Nav vil få beskjed via en trekkmelding om hvor mye de skal trekke fra tjenestemottaker sin pensjonsutbetaling. Denne EDI-meldingen sendes automatisk når du er ferdig med beregningen og sier at Aidn skal ta i bruk egenandelen. Resten av beløpet er kommunen ansvarlig for å ta betalt for via faktura. 

  6. Sett dato. Velg hvilken dato egenandelen skal gjelde fra. Forhåndsvalgt dato vil være den første dagen i nåværende fakturaperiode. 

  7. Bekreft egenandel. Se over utregning og se at det ser riktig ut. Aidn bruker regnestykket anbefalt fra “Betaling for beboere i institusjon” av Åsmund Edvardsen og Leif Kåre Helland. Dette regnestykket vil i de fleste tilfeller gi den egenandelen som er fordelaktig for tjenestemottaker. 




Verdt å merke seg 

  • Dersom egenandelen overstiger kurdøgnsprisen som er definert i prisregisteret, vil beregningen ta høyde for det og sørge for at egenandelen justeres. 

Ikke løst ennå

  • Vi kommer til å lage en løsning for å sikre at tjenestemottaker ikke betaler første måneden (for de kommunene som opererer med det). Det er ikke på plass ennå. 
  • Foreløpig er skatt fordelt på 12 måneder for alle kommuner. Her ser vi på en løsning der kommunen selv kan definere om skatt skal fordeles jevnt på 12 måneder, eller fordeles på 11 måneder, ut ifra hva som passer rutinene i kommunen best. 
  • Støtte for bofradrag vil bli løst i løpet av de neste månedene. Frem til det må dette legges inn som et skjønnsmessig fradrag.