Opprette pasientoppgave

Her forklarer vi hvordan du oppretter pasientoppgaver i Aidn

Start med felles rutiner for å lage oppgaver

Det er ingen begrensning på hvem som kan opprette oppgaver i Aidn. Derfor er det ekstra viktig at dere har en felles enighet rundt hvordan dere setter tidsvinduer og bruker funksjonaliteten “tidskritisk” på oppgaver. Dette forklarer vi mer om under.

Oppgaver gir struktur til pasientens oppfølging

I Aidn kan du opprette oppgaver fra:

  • Oppgavelister
  • Pasientens oppgaveside
  • Tiltak i pasientens plan

Vi anbefaler å opprette oppgaver fra planlagte tiltak. Da følger både dokumentasjon og oppgaver tiltaket, og dere får bedre oversikt.

📅 Slik oppretter du en oppgave fra pasientens plan

Lag mål og tiltak i pasientens plan.

Marker tiltaket du vil lage en oppgave for.

Trykk på "Opprett oppgave", og velg “vanlig oppgave”.

🔢 Slik fyller du ut oppgaven

1. Beskrivelse

Tittel: Gi oppgaven en tydelig tittel. Bruk ord og begreper som er kjent i tjenesten.

Beskrivelse: Forklar det som er spesifikt for pasienten, for eksempel rutiner, prosedyrer, produkter og plassering.

Koble til:

  • Et tiltak, hvis du ikke allerede opprettet oppgaven fra et tiltak.
  • Et skjema, som vekt, blodsukker eller lignende, hvis det skal dokumenteres direkte fra oppgaven.
  • En VAR-prosedyre, hvis relevant. Den blir synlig for utfører fra oppgaven.

Legemiddel: Huk av hvis oppgaven innebærer utdeling av legemidler.

2. Personell

Huk av hvis oppgaven skal utføres av ansvarsvakt.

Velg minste kompetansekrav:

  • F.eks. medisinkurs. Ved legemiddeloppgaver foreslår Aidn dette automatisk.
  • Velg ingen, hvis ingen spesiell kompetanse kreves.

Angi antatt varighet.

Marker om oppgaven:

  • Er fysisk krevende
  • Krever to personer
  • Skal utføres som ringetilsyn

Dette hjelper ruteplanleggeren å finne gode arbeidsfordelinger.

3. Tjeneste

Aidn foreslår tjenesten du er logget inn med.

Har avdelingen flere tjenester? Velg den som skal utføre oppgaven.

Du kan også legge oppgaven til en annen tjeneste – husk interne rutiner og avtaler i så tilfelle.

Hvis oppgaven krever egenandel marker det her. Da vises det i Aidns egenbetalingssystem.

Hvis tjenesten pauses eller stoppes, pauses eller stoppes også oppgavene.

4. Tidsplan

Velg om oppgaven er enkelstående eller gjentakende

Sett dato for første oppgave

Velg hvor ofte oppgaven skal skje:

  • Daglig (velg ett eller flere tidspunkt per dag)
  • Ukentlig (velg ukedager og tidspunkt, kan også utføres flere ganger om dagen)
  • Månedlig

Velg tidsvindu oppgaven skal utføres i

  • Bruk gjerne et forhåndsdefinert tidsrom, som "før lunsj" eller "kveld". For hjemmesykepleien som bruker ruteplanleggeren er det viktig med gode tidsrom som gir planleggeren mer fleksibilitet til å lage gode ruter.
    • Merk at dere setter de tidsrommene som passer pasientenes rutiner best, men forsøk å lage litt slingringsmonn for ruteplanleggeren. Eksempel: En pasient skal ha morgenstell. Da kan tidsvinduet bli lagt eksempelvis til 07:30-09:30. Da kan oppgaven starte tidligst 07:30, og være ferdig utført til 09:30
  • Du kan også angi egne klokkeslett.
  • Tidsrommet som angis betyr tidligst start, og senest fullført. Det vil si at om en oppgave har tidsrom 07:30 - 09:30, og har en varighet på 30 minutter, så er det tidligste oppgaven kan start 07:30, og det seneste den kan starte 09:00 (ferdig 09:30).

Tips: Du ser hvilke andre oppgaver som allerede er planlagt i hvert tidsrom. Velg samme tidsrom hvis du vil at flere oppgaver skal skje samtidig – for eksempel i samme besøk. Se skjermbildet.

Flere ganger om dagen?

Hvis oppgaven skal skje flere ganger om dagen, eksempelvis både morgen og kveld:

  • Velg "flere ganger om dagen" og velg nytt tidsrom senere på dagen.

Tidskritisk?

Hvis oppgaven skje på et nøyaktig tidspunkt, sett den som tidskritisk.

Merk at dette gir mindre fleksibilitet i ruteplanleggingen. Hvis det holder at oppgaven skjer innen én time, bruk heller et tidsvindu med varighet én time.


Sluttdato

Sett sluttdato ved behov.

Tips: Oppgaver pauses eller avsluttes automatisk hvis tjenesten pauses eller avsluttes, så du må ikke sette sluttdato.


Til slutt

Trykk "Opprett oppgave" for å lagre!


Merk:

Det er mulig å opprette oppgaver uten å koble dem til en plan. Noen tjenester bruker bare oppgaver og ikke plan, og derfor gir vi fleksibilitet i hvordan dette settes opp. Vi anbefaler at dere har tydelige rutiner internt for når og hvordan oppgaver skal kobles til tiltak. Du kan alltid knytte en oppgave til et eksisterende tiltak – uansett hvor du oppretter den.