Det hender at e-meldinger enten inneholder feil informasjon, er sendt til feil mottaker – eller at du selv sender en e-melding med feil. Her er hva du skal gjøre i de to vanligste situasjonene:
Du har mottatt en feil e-melding
Hvis du mottar en e-melding du mener er feil, kan du svare med et avvikssvar:
- Scroll til bunnen av meldingen.
- Trykk på Avvikssvar.
- Velg årsak:
- Feil adressat – meldingen er sendt til feil mottaker
- Mangelfulle opplysninger
- Annet
Du kan også legge ved en kort beskrivelse som forklarer hva som er feil.
Når du sender et avvikssvar, blir feilen loggført. Meldingen kan trygt bli liggende i journalen.
Du har selv sendt en feil e-melding
Hvis du oppdager at du har sendt en e-melding ved en feil, bør du:
- Ta kontakt med mottakeren – enten via ny e-melding eller telefon.
- Be mottakeren om å svare med et avvikssvar i sitt EPJ-system.
For å dokumentere feilen i Aidn:
- Skriv et journalnotat i pasientens journal.
- Forklar hva som skjedde og marker at det er et avvik.
Meldingen blir liggende i journalen, men avviket blir dokumentert.