E-meldinger

Hvordan få oversikt over alle meldinger, håndtere, svare på og opprette nye meldinger

Innhold

Finn e-melding
Håndter e-melding
Svar på e-melding
Filter
Melding om ukjent pasient
Ny e-melding
Meldingstyper
Meldingsstatus
Skriv ut e-melding

Finn e-melding

Felles innboks:
Velg “Kommunikasjon” og “E-meldinger”.
Her kan du lese og svare på meldinger om alle pasientene du har tilgang til.

Pasientinnboks:
Velg E-meldinger i venstremenyen inne på en pasient for å finne alle meldinger om den valgte pasienten. Nye meldinger om pasienten kan kun opprettes fra pasientinnboksen.



Hvilke meldinger får jeg se?

Du har tilgang til meldinger om alle pasienter du har journal-tilgang til. Som standard vil du se meldinger om pasienter du har tilgang til på avdelingen du er logget inn med. 

Du kan selv velge hvilke meldinger du ikke vil se i innboksen ved å bruke filteret. 


Håndter e-melding

Alle meldinger skal håndteres. Dersom meldingen ikke krever svar eller andre handlinger, kan du markere den som håndtert når den er lest og forstått.

Svarer du på e-meldingen vil en automatisk markeres som håndtert.


  1. Summen av antall uhåndterte e-meldinger og andre meldinger summeres i tallet for “Kommunikasjon”
  2. Antall uhåndterte e-meldinger
  3. Uhåndterte e-meldinger markeres som “ikke håndtert”

  4. Merk e-meldingen som håndtert ved å åpne meldingen og klikke “Marker som håndert” eller ved å svare på meldingen. Meldingen vil merkes som håndtert for alle avdelinger og brukere som har tilgang til pasienten i meldingen.
  5. Du kan angre deg og markere en håndtert melding som “ikke håndtert".

Svar på e-melding

Alle ansatte har tilgang til å svare på meldinger i Aidn. Meldinger som svares på blir automatisk satt som håndtert.

 

  1. Svar på meldingen: Aidn velger automatisk riktig meldingstype for svaret.
  2. Avvikssvar: Dersom meldingen mangler viktig informasjon eller ikke skulle vært sendt til deg, kan du besvare den med avvikssvar.


Filter

Du har tilgang til meldinger om alle pasienter du har journal-tilgang til. Som standard vil du se meldinger om pasienter du har tilgang til på avdelingen du er logget inn med. 

 

  1. Åpne filteret ved å klikke på knappen “Filter”
  2. Du kan lagre filteret ditt, slik at valgene du gjør i filteret ikke nullstilles når du går ut av innboksen. Filteret du lagrer er personlig, og vil kun vises for deg på den avdelingen du er logget inn på. 



  • Status for melding: Vis kun meldinger som ikke er håndtert
  • Meldingstjeneste: Velg hvilke adresser du vil se meldinger til eller fra. Her vises alle adressene som er skrudd på i din kommune.
  • Avdeling: Vis meldinger om pasienter registrert på valgt avdeling
  • Pasientstatus: Vis meldinger om aktive pasienter (pasienter med en aktiv tjeneste i din organisasjon) eller inaktive pasienter (pasienter som ikke mottar tjeneste nå, men har planlagt oppstart i løpet av de neste 30 dager, eller nylig avsluttet en tjeneste i løpet av de siste 30 dager).

Melding om ukjent pasient

E-meldinger om pasienter som verken mottar en aktiv tjeneste fra kommunen eller har en sak, merkes som “ukjent pasient” (også kalt 0-pasient, Blåmelding). Kun utvalgte brukere kan se meldinger om ukjente pasienter.

 

Slik ser du melding om ukjente pasienter:

  • Meldingstilgang: Velg mellom å se meldinger om pasienter på dine avdelinger eller melding om alle pasienter i kommunen. Velger du “Hele kommunen” vil du se meldinger om pasienter på alle avdelinger og meldinger om 0-pasienter, pasienter som ikke mottar tjeneste på noen avdelinger i kommunen. 


Ny e-melding

OBS - Husk at du ikke lenger kan sende meldinger fra ditt gamle EPJ-system om adressen for e-meldinger er skrudd på i Aidn. En e-meldingsadresse vil kun fungere i ett EPJ-system av gangen.

Nye meldinger kan kun opprettes fra pasientens innboks for e-meldinger. Fra pasientens side, trykk på E-meldinger i venstremenyen. Her ser du alle meldinger sendt og mottatt for denne pasienten. Trykk på Ny melding og velg meldingstype 


  • Legg inn avsender
  • Søk opp mottaker. Denne søker i adresseregisteret for hele helse-Norge. Kontroller nøye at du har valgt riktig mottaker.
  • Fyll ut fritekstfelt og andre felt som er påkrevet i meldingen.
  • Forhåndsvis meldingen før du sender, for å kontrollere innholdet.
  • Velg “Send”




PS - Aidn autolagrer meldingen din når du begynner å skrive. Om du ikke får sendt meldingen med det samme kan må du finne den igjen under “Utkast”-fanen i toppen av innboksen din. 

Meldingstyper

  • Forespørsel / Svar på forespørsel
    Innhold: Det finnes ulike typer forespørsler: Helseopplysninger, Legemiddelopplysninger, Fornye resepter, Status plan for utskrivning, Time til undersøkelse/behandling og Annen henvendelse
    Bruksområde: En generell meldingstype som brukes for henvendelser til fastlege, spesialister eller andre i helsesektoren utenfor kommunen.

  • Innleggelsesrapport:
    Innhold:
     Inkluderer relevant informasjon fra pasientens journal automatisk. I tillegg kan man legge til informasjon i fritekstfeltet.
    Bruksområde: Sendes fra 'Sykepleietjeneste' til sykehus enten:Som svar på "Melding om innlagt pasient" eller Når en pasient som mottar tjenester fra kommunen legges inn på sykehuset.

  • Avviksmelding (Tilbakemelding om feil i mottatt melding)
    Innhold: Velg mellom følgende årsaker:
    Feil adressat, Mangelfulle opplysninger eller Annet
    Bruksområde: Sendes tilbake til avsender dersom meldingen er feilsendt.

  • Helseopplysninger til Lege
    Innhold: Inkluderer relevant informasjon fra pasientens journal automatisk. I tillegg kan man legge til informasjon i fritekstfeltet.
    Bruksområde: Sendes til fastleger. Kan ikke mottas av Helseforetak.
  • Overføring av legemiddelopplysninger
    Innhold: Inkluderer relevant informasjon fra pasientens journal automatisk. I tillegg kan man legge til informasjon i fritekstfeltet.
    Bruksområde: Sendes til fastleger. Kan ikke mottas av Helseforetak.
  • Orientering om dødsfall
    Innhold: Informasjon om dødsfall (dato og klokkeslett) inkluderes automatisk.
    Bruksområde: Skal som regel sendes fra 'Legetjeneste ved sykehjem m.v.'.
  • Henvisning ny tilstand
    Bruksområde: Sendes fra 'Legetjeneste ved sykehjem'.
  • Epikrise
    Bruksområde: Sendes fra 'Legetjeneste ved sykehjem'.
  • Orientering om tjenestetilbud
    Bruksområde: Sendes fra 'Saksbehandling'.

Meldingsstatus

Den som sender en e-melding må følge opp meldingsstatus for å se at meldingen kommer frem. Mottakersystemet sender som regel bekreftelse på at meldingen er mottatt innen noen minutter, men det hender også at det tar timer. 


Meldingsstatus forklart:

  • Sender - Meldingen sendes til mottaker
  • Forsinket levering - Ikke mottatt bekreftelse på levering innen 15 min. Forsøker å levere i 96 timer før meldingen merkes som “ikke levert”.
  • Ikke levert - Mottatt bekreftelse på at meldingen ikke ble levert eller ikke mottatt bekreftelse innen 96 timer.
  • Levert - Status for meldinger som ble levert vises ikke i forhåndsvisningen.

Aidn varsler om e-meldinger som feiler. Den som sendte meldingen og journalansvarlig vil motta et varsel i varslingssenteret dersom en melding ikke blir levert.


Skriv ut e-melding



Du kan skrive ut enkeltmeldinger direkte fra nettleseren ved å følge stegene under:

  1. Åpne meldingen du vil skrive ut, og klikk på mer-menyen (tre prikker)
  2. Velg “Åpne i ny fane”
  3. Med den nye fanen åpen, trykk Ctrl+P på tastaturet eller høyreklikk på meldingen og velg skriv ut.