Tilgang til e-meldinger

Som administrator kan du gi ansatte tilgang til å håndtere e-meldinger i Aidn.

Som administrator kan du gi ansatte tilgang til å håndtere e-meldinger i Aidn. Tilgang settes per adresse (f.eks. Sykepleietjeneste, Psykisk helsetjeneste). Du velger om tilgangen skal gjelde alle pasienter for den adressen, eller bare pasientene brukeren allerede har tilgang til. Enkelte adresser inngår i standardtilganger for noen roller.

Merk: Alle kan alltid lese e-meldinger i pasientens journal. Tilgangen du setter her gjelder å håndtere e-meldinger – det vil si å bruke meldingsinnboksen til å sende, svare og følge opp meldinger.

Standardtilganger

Noen roller får automatisk tilgang til å håndtere e-meldinger til bestemte adresser. Du kan alltid legge til flere tilganger ved behov.

Melding om ukjent pasient

For å kunne lese meldinger om ukjente pasienter (0-meldinger, blåmeldinger, pasienter uten tjeneste i kommunen) må du ha tilgangen “[adresse]: Alle pasienter”, som du kan få per adresse.

Ingen har tilgang til meldinger om ukjente pasienter som standard.

For eksempel vil en saksbehandler ofte få tilgangen “Saksbehandling: alle pasienter”. Brukeren får da lese alle meldinger sendt til adressen Saksbehandling, både om egne, andres og ukjente pasienter. 

Tilpass tilganger til e-meldinger

1. Finn ansatte i systemet

  • Gå til Administrasjon > Ansatte.
  • Velg "Aktive ansatte" for å se alle som har tilgang.
  • Klikk på den ansatte du ønsker å endre tilgang for.

2. Rediger tilganger

  • Trykk på brukeren og velg "Rediger" for å oppdatere roller og tilganger.
  • Velg “Ekstra tilganger”
  • Utvid seksjonen “Håndtere e-meldinger” og velg hvilke tilganger brukeren skal ha i tillegg til de som eventuelt følger rollen.

Husk å klikk “Lagre” for å ta vare på endringene