Som administrator kan du gi ansatte tilgang til å håndtere e-meldinger i Aidn.
Som administrator kan du gi ansatte tilgang til å håndtere e-meldinger i Aidn. Tilgang settes per adresse (f.eks. Sykepleietjeneste, Psykisk helsetjeneste). Du velger om tilgangen skal gjelde alle pasienter for den adressen, eller bare pasientene brukeren allerede har tilgang til. Enkelte adresser inngår i standardtilganger for noen roller.
Merk: Alle kan alltid lese e-meldinger i pasientens journal. Tilgangen du setter her gjelder å håndtere e-meldinger – det vil si å bruke meldingsinnboksen til å sende, svare og følge opp meldinger.
Standardtilganger
Noen roller får automatisk tilgang til å håndtere e-meldinger til bestemte adresser. Du kan alltid legge til flere tilganger ved behov.
Melding om ukjent pasient
For å kunne lese meldinger om ukjente pasienter (0-meldinger, blåmeldinger, pasienter uten tjeneste i kommunen) må du ha tilgangen “[adresse]: Alle pasienter”, som du kan få per adresse.
Ingen har tilgang til meldinger om ukjente pasienter som standard.
For eksempel vil en saksbehandler ofte få tilgangen “Saksbehandling: alle pasienter”. Brukeren får da lese alle meldinger sendt til adressen Saksbehandling, både om egne, andres og ukjente pasienter.
Tilpass tilganger til e-meldinger
1. Finn ansatte i systemet
- Gå til Administrasjon > Ansatte.
- Velg "Aktive ansatte" for å se alle som har tilgang.
- Klikk på den ansatte du ønsker å endre tilgang for.
2. Rediger tilganger
- Trykk på brukeren og velg "Rediger" for å oppdatere roller og tilganger.
- Velg “Ekstra tilganger”
- Utvid seksjonen “Håndtere e-meldinger” og velg hvilke tilganger brukeren skal ha i tillegg til de som eventuelt følger rollen.
Husk å klikk “Lagre” for å ta vare på endringene