Gå til innhold
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Samtykke til næres bruk av Mitt Aidn

Her forklarer vi hvordan pårørende kan få tilgang til informasjon i Mitt Aidn, og hvordan samtykke dokumenteres

Pårørendes tilgang til informasjon i Mitt Aidn reguleres av pasient- og brukerrettighetsloven § 3-3: «Dersom pasienten eller brukeren samtykker til det eller forholdene tilsier det, skal pasientens eller brukerens nærmeste pårørende ha informasjon om pasientens eller brukerens helsetilstand og den helsehjelp som ytes». For nærmeste pårørende er det altså to alternative grunnlag for å gi tilgang til informasjon via Mitt Aidn:

  1. Samtykke, og
  2. at «forholdene tilsier det».

Alternativ 2 forutsetter en skjønnsmessig vurdering fra helsepersonells side, og er aktuelt dersom pasienten ikke er i stand til å samtykke eller det vil eksempelvis anses som lite sannsynlig at pasienten/brukeren ikke skulle ønske at nærmeste pårørende fikk informasjonen.

Når det gjelder samtykke, gir dette grunnlag for å dele informasjon med både pasientens/brukerens nærmeste pårørende og andre personer. Kravene til samtykke må oppfylle kravene til samtykke i GDPR artikkel 4 (11). Samtykke må derfor være frivillig, spesifikt, informert og utvetydig. I tillegg må samtykket dokumenteres. Dokumentasjonskravet innebærer imidlertid ikke noe forbud mot muntlige samtykker, jf. veiledningen på Datatilsynets nettsider: «Når det gjelder selve samtykket, er det ingen formkrav. Samtykke kan gis skriftlig, muntlig, gjennom bevegelser eller på andre måter. Det eneste kravet er at samtykke må kunne dokumenteres.» Veileder fra Datatilsynet fastslår også at «[v]irksomheter kan selv utvikle eller velge egnede løsninger for dokumentasjon av samtykke. Loven sier ikke hvordan dette skal gjøres».

Dersom pasienten/brukeren har egen brukerkonto kan vedkommende selv administrere samtykker i Mitt Aidn (utvikles Q1 2026). For pasienter/brukere som ikke har egen brukerkonto, eller hvor det av andre grunner er hensiktsmessig å innhente muntlige samtykker, har vi etter grundige juridiske vurderinger besluttet at samtykke til annens bruk av Mitt Aidn dokumenteres ved at den som innhenter et muntlig samtykke - helsepersonellet - registrerer dette på brukerens/pasientens profil i Aidn.

Aidn inneholder dokumentasjon på når og hvem som mottok samtykket, og kommentarfeltet åpner for å registrere ytterligere detaljer som f.eks. i hvilken kontekst samtykke ble gitt.

Ved beslutningen om hvordan samtykket dokumenteres har vi lagt avgjørende vekt på følgende:

  1. En stor del av målgruppen har ikke tilstrekkelig digital kompetanse til å registrere samtykker i Mitt Aidn på egenhånd
  2. At helsepersonell generelt må antas å ha god kjennskap kravene for gyldige samtykker
  3. Helsepersonells behov for løsninger som på en effektiv måte dokumenterer samtykke uten mye tidkrevende administrativt arbeid