Her lærer du hvordan du oppretter, starter, oppdaterer og avslutter pasient/bruker prosedyrer i Aidn.
En pasient/bruker-prosedyre er laget for én bestemt pasient eller bruker. Den bør brukes når det er behov for spesialtilpassede rutiner for omsorg eller behandling.
Finn alle prosedyrer i Dokumentsenteret
- Velg pasient og åpne Dokumentsenter i venstremenyen under pasient.
- Utvid mappen Prosedyrer. Her finner du alle planlagte, aktive og avsluttede prosedyrer samlet
- Se kolonner for:
- Tittel
- Signert av
- Status (Planlagt, Aktiv, Avsluttet)
- Gyldig fra
- Bruk pilen helt til høyre for å åpne en prosedyre.
- Klikk de tre prikkene for flere handlinger.
💡Planlagt prosedyre: Prosedyren er signert, men ikke gyldig enda
Aktiv prosedyre: Prosedyren er signert og aktiv
Avsluttet: Prosedyren er avsluttet og ikke lengre gyldig
Vi har også en hjelpeartikkel om dokumentsenteret, den finner du her.
Opprett ny prosedyre
- Klikk + Ny oppe til høyre og velg Prosedyrebeskrivelse.
- Fyll inn prosedyrenavn i feltet «Legg til prosedyrenavn».
- Skriv inn innholdet i hovedvinduet ved hjelp av verktøylinjen:
- Normal, Tittel, Overskrift for stiler
- Punktliste, fet og kursiv for formatering
- Legg til bilder om nødvendig
- Klikk Lagre utkast for å lagre uten å signere.
Sett gyldighetsdato under Egenskaper
Når du har laget innholdet, åpner du Egenskaper i verktøylinjen:
- Skriv en kort Beskrivelse (valgfritt). Denne vises i listen.
- Finn feltet Gyldig fra og velg startdato og klokkeslett.
- Juster synlighet eller tjenesteomfang ved behov.
- Lukk panelet.
💡 Tips: Legg inn gyldighetsdato for planlagt start av behandlingen. Dersom gyldighetsdato settes i fremtiden vil prosedyren få status “Planlagt” ved signering
Signer prosedyren
- Når alt er klart, klikker du Signer oppe til høyre.
- Etter signering bli prosedyren tilgjengelig i mappen Prosedyrer med en status.
4. Redigere en prosedyre
Dersom du ønsker å gjøre mindre endringer i en prosedyre som for eksempel å rette skrivefeil eller forbedre beskrivelsen av prosedyren, kan du gjøre dette ved å trykke Rediger i menyen over dokumentet.
- Åpne prosedyren ved å trykke på tittel eller pilen til høyre i prosedyrelisten
- Klikk Rediger
- Rediger innholdet i prosedyren
- Klikk Signer
4. Opprett ny versjon
Dersom du ønsker å endre innholdet i selve prosedyren, det vil si endre selve rutinen, så anbefaler vi å lage en ny versjon. For å lage en ny versjon av en signert prosedyre:
- Åpne prosedyren og klikk Detaljer og egenskaper.
- Velg fanen Versjoner.
- Klikk + Ny versjon.
- Rediger innhold, sett ny gyldighetsdato under Egenskaper og signer.
💡Under detaljer og egenskaper - Versjoner finner du en oversikt over tidligere versjoner av prosedyren og detaljer for hver versjon.
Avslutt prosedyre
For å avslutte en signert prosedyre:
- Åpne prosedyren og klikk Avslutt i menyen over dokumentet
- Prosedyren får nå status “Avsluttet” i dokumentsenteret og er ikke lengre gyldig.