Prosedyrer for pasient eller bruker

Her lærer du hvordan du oppretter, starter, oppdaterer og avslutter pasient/bruker prosedyrer i Aidn.

En pasient/bruker-prosedyre er laget for én bestemt pasient eller bruker. Den bør brukes når det er behov for spesialtilpassede rutiner for omsorg eller behandling.

Finn alle prosedyrer i Dokumentsenteret

  1. Velg pasient og åpne Dokumentsenter i venstremenyen under pasient.
  2. Utvid mappen Prosedyrer. Her finner du alle planlagte, aktive og avsluttede prosedyrer samlet
  3. Se kolonner for:
    • Tittel
    • Signert av
    • Status (Planlagt, Aktiv, Avsluttet)
    • Gyldig fra
  4. Bruk pilen helt til høyre for å åpne en prosedyre.
  5. Klikk de tre prikkene for flere handlinger.

💡Planlagt prosedyre: Prosedyren er signert, men ikke gyldig enda

Aktiv prosedyre: Prosedyren er signert og aktiv

Avsluttet: Prosedyren er avsluttet og ikke lengre gyldig

Vi har også en hjelpeartikkel om dokumentsenteret, den finner du her

Opprett ny prosedyre

  1. Klikk + Ny oppe til høyre og velg Prosedyrebeskrivelse.
  2. Fyll inn prosedyrenavn i feltet «Legg til prosedyrenavn».
  3. Skriv inn innholdet i hovedvinduet ved hjelp av verktøylinjen:
    • Normal, Tittel, Overskrift for stiler
    • Punktliste, fet og kursiv for formatering
    • Legg til bilder om nødvendig
  4. Klikk Lagre utkast for å lagre uten å signere.

Sett gyldighetsdato under Egenskaper

Når du har laget innholdet, åpner du Egenskaper i verktøylinjen:

  1. Skriv en kort Beskrivelse (valgfritt). Denne vises i listen.
  2. Finn feltet Gyldig fra og velg startdato og klokkeslett.
  3. Juster synlighet eller tjenesteomfang ved behov.
  4. Lukk panelet.

💡 Tips: Legg inn gyldighetsdato for planlagt start av behandlingen. Dersom gyldighetsdato settes i fremtiden vil prosedyren få status “Planlagt” ved signering

Signer prosedyren

  1. Når alt er klart, klikker du Signer oppe til høyre.
  2. Etter signering bli prosedyren tilgjengelig i mappen Prosedyrer med en status.

4. Redigere en prosedyre

Dersom du ønsker å gjøre mindre endringer i en prosedyre som for eksempel å rette skrivefeil eller forbedre beskrivelsen av prosedyren, kan du gjøre dette ved å trykke Rediger i menyen over dokumentet.

  1. Åpne prosedyren ved å trykke på tittel eller pilen til høyre i prosedyrelisten
  2. Klikk Rediger
  3. Rediger innholdet i prosedyren
  4. Klikk Signer

4. Opprett ny versjon

Dersom du ønsker å endre innholdet i selve prosedyren, det vil si endre selve rutinen, så anbefaler vi å lage en ny versjon. For å lage en ny versjon av en signert prosedyre:

  1. Åpne prosedyren og klikk Detaljer og egenskaper.
  2. Velg fanen Versjoner.
  3. Klikk + Ny versjon.
  4. Rediger innhold, sett ny gyldighetsdato under Egenskaper og signer.

💡Under detaljer og egenskaper - Versjoner finner du en oversikt over tidligere versjoner av prosedyren og detaljer for hver versjon.

Avslutt prosedyre

For å avslutte en signert prosedyre:

  1. Åpne prosedyren og klikk Avslutt i menyen over dokumentet
  2. Prosedyren får nå status “Avsluttet” i dokumentsenteret og er ikke lengre gyldig.