I denne artikkelen forklarer vi hvordan du oppretter pasient for tilgang til e-resept i Oslo kommune
Opprette pasient for tilgang til e-resept – Oslo kommune
Oslo kommune bruker Aidn kun for reseptformidling og datadeling. Likevel må pasienten ha en registrert og aktiv tjeneste for å få korrekt tilgang.
Registrere pasient i Aidn
1. Sjekk om pasienten allerede er registrert
- Søk etter pasienten i pasientlisten.
- Hvis pasienten ikke finnes, trykk på "+Pasient" for å legge til en ny.
2. Søk opp person via Persontjenesten
- Bruk fødselsnummer hvis du kjenner det.
- Hvis ikke, bruk "Avansert søk" og søk etter navn/adresse.
- Når riktig pasient vises, trykk på pasientnavnet.
3. Opprett ny tjeneste
- Velg "+Ny tjeneste".
- Fra nedtrekksmenyen, velg aktuell tjeneste.
- Fyll ut skjemaet. Feltene markert med rød pil må fylles ut (dato og legemiddeltilgang).
- Sjekk at "JA" er valgt for legemiddeltilgang.
- Trykk "Registrer" for å lagre.
4. Start tjenesten for tilgang til legemiddelopplysninger
- Trykk på de tre prikkene ved tjenesten og velg "Start".
- Kontroller at "JA" er valgt for tilgang til legemiddelopplysninger i skjemaet.
- Trykk "Start" igjen.
- Tjenesten er nå aktiv, og SFM kan åpnes via "Legemidler i bruk".
Avslutte tjenesten
Når pasienten skrives ut fra avdelingen og legen har oppdatert resepter, skal tjenesten avsluttes. Da fjernes pasienten fra den aktive pasientlisten.
Slik avslutter du en tjeneste:
- Finn pasienten i listen og trykk på lenken til tjenesten.
- Trykk på de tre prikkene og velg "Avslutt".
- Sjekk at sluttdatoen er korrekt.
- Trykk på "Stopp tjenesten".
Venter på oppstart og avsluttede tjenester
For å finne pasienter der tjenesten ikke er startet, eller pasienter som har avsluttet oppholdet de siste 30 dagene, kan du bruke filter-knappene over pasientlisten.