Opprette pasient for tilgang til e-resept Oslo kommune

I denne artikkelen forklarer vi hvordan du oppretter pasient for tilgang til e-resept i Oslo kommune

Opprette pasient for tilgang til e-resept – Oslo kommune

Oslo kommune bruker Aidn kun for reseptformidling og datadeling. Likevel må pasienten ha en registrert og aktiv tjeneste for å få korrekt tilgang.

Registrere pasient i Aidn

1. Sjekk om pasienten allerede er registrert

  • Søk etter pasienten i pasientlisten.
  • Hvis pasienten ikke finnes, trykk på "+Pasient" for å legge til en ny.

2. Søk opp person via Persontjenesten

  • Bruk fødselsnummer hvis du kjenner det.

  • Hvis ikke, bruk "Avansert søk" og søk etter navn/adresse.
  • Når riktig pasient vises, trykk på pasientnavnet.

3. Opprett ny tjeneste

  • Velg "+Ny tjeneste".

  • Fra nedtrekksmenyen, velg aktuell tjeneste.

  • Fyll ut skjemaet. Feltene markert med rød pil må fylles ut (dato og legemiddeltilgang).
  • Sjekk at "JA" er valgt for legemiddeltilgang.
  • Trykk "Registrer" for å lagre.

4. Start tjenesten for tilgang til legemiddelopplysninger

  • Trykk på de tre prikkene ved tjenesten og velg "Start".

  • Kontroller at "JA" er valgt for tilgang til legemiddelopplysninger i skjemaet.
  • Trykk "Start" igjen.
  • Tjenesten er nå aktiv, og SFM kan åpnes via "Legemidler i bruk".

Avslutte tjenesten

Når pasienten skrives ut fra avdelingen og legen har oppdatert resepter, skal tjenesten avsluttes. Da fjernes pasienten fra den aktive pasientlisten.

Slik avslutter du en tjeneste:

  1. Finn pasienten i listen og trykk på lenken til tjenesten.
  2. Trykk på de tre prikkene og velg "Avslutt".
  3. Sjekk at sluttdatoen er korrekt.
  4. Trykk på "Stopp tjenesten".

Venter på oppstart og avsluttede tjenester

For å finne pasienter der tjenesten ikke er startet, eller pasienter som har avsluttet oppholdet de siste 30 dagene, kan du bruke filter-knappene over pasientlisten.