Her får du en kort oversikt over hvordan du legger til, endrer og sletter ansatte
Opprette nye ansatte
1. Gå inn i Brukeradministrasjon
2. Dersom ansatt har bedt om tilgang vises de øverst i listen og du kan tildele rolle
3. Dersom ansatt ikke har registrert seg selv kan du søke hen opp fra Folkeregisteret. Du kan velge å søke med fødselsnummer, eller også trykke på "Avansert søk" for å søke på navn
(man kan trykke "flere felter for å få opp adressefelt også)
3. Trykk "søk". I listen kommer forslag opp, kontrollere at det er rett fødselsnummer, navn og sted.
Tildele roller
Velg stilling.
De fleste stillinger har predefinerte tilganger, men dette kan redigeres.
For eksempel: Helsefagarbeider kan også normalt sett ha tilgangen "Dele ut legemidler". Kun sykepleiere bør ha "Administrere legemidler" mens leger bør ha "Ordinere og forskrive legemidler" i tillegg. (Tilgang til å administrere og forskrive i SFM er avhengige av et reelt HPR nummer, hentes automatisk fra HPR-registeret)
OBS: Dersom du legger til pleiemedarbeidere, må de også ha rollen "helsepersonell" for å kunne se pasientene.
Husk å definere hvilke enheter de ansatte skal ha tilganger til også.
Endre eller deaktivere ansatt
1. Gå inn i Brukeradministrasjon
2. Trykk på den ansatte du skal endre tilgang til
3. Endre tilganger ved å huke av eller på tilganger. Hvis den ansatte skal fjernes, fra tilganger, trykk "deaktiver brukerkonto" nederst, og trykk "bekreft"
Du kan dobbeltsjekke at den ansatte er deaktivert ved å se på linjen under de aktive ansatte, på "inaktive" brukere / "Vis inaktive"