Opprette, endre og slette ansatte

Her får du en kort oversikt over hvordan du legger til, endrer og sletter ansatte

Opprette nye ansatte

1. Gå inn i Brukeradministrasjon

 

2. Dersom ansatt har bedt om tilgang vises de øverst i listen og du kan tildele rolle

3. Dersom ansatt ikke har registrert seg selv kan du søke hen opp fra Folkeregisteret. Du kan velge å søke med fødselsnummer, eller også trykke på "Avansert søk" for å søke på navn 

(man kan trykke "flere felter for å få opp adressefelt også) 

3. Trykk "søk". I listen kommer forslag opp, kontrollere at det er rett fødselsnummer, navn og sted. 

 

Tildele roller 

Velg stilling.
De fleste stillinger har predefinerte tilganger, men dette kan redigeres.

For eksempel: Helsefagarbeider kan også normalt sett ha tilgangen "Dele ut legemidler". Kun sykepleiere bør ha "Administrere legemidler" mens leger bør ha "Ordinere og forskrive legemidler" i tillegg. (Tilgang til å administrere og forskrive i SFM er avhengige av et reelt HPR nummer, hentes automatisk fra HPR-registeret) 

OBS: Dersom du legger til pleiemedarbeidere, må de også ha rollen "helsepersonell" for å kunne se pasientene. 

Husk å definere hvilke enheter de ansatte skal ha tilganger til også. 

 

Endre eller deaktivere ansatt

1. Gå inn i Brukeradministrasjon

2. Trykk på den ansatte du skal endre tilgang til 

3. Endre tilganger ved å huke av eller på tilganger. Hvis den ansatte skal fjernes, fra tilganger, trykk "deaktiver brukerkonto" nederst, og trykk "bekreft" 

 

Du kan dobbeltsjekke at den ansatte er deaktivert ved å se på linjen under de aktive ansatte, på "inaktive" brukere / "Vis inaktive"