Jeg kommer ikke inn i SFM (Sentral Forskrivningsmodul)
Sjekkpunkter:
1. Er du pålogget sikker sone?
- SFM krever sikker sone
2. Er det et gult "banner"/flagg i Aidn som sier noe om redusert kapasitet/tilgang?
- Vi legger ut fortløpende dersom det er kjente pågående feil i løsningen vår, eller at Norsk Helsenett har sendt ut varsel om planlagt nedetid
- Eksempel på et banner/flagg fra Norsk Helsenett om BankID under:
3. Har du rollen "medhjelper" i Sentral Forskrivningsmodul?
- Dersom ansatt vises som medhjelper i SFM skyldes det manglende informasjon fra HPR (helsepersonellregisteret). Den ansatte kan ikke samstemme Legemiddellisten fordi informasjon fra kjernejournal og reseptformidleren mangler.
-
For å kontrollere informasjonen fra HPR, gå til https://register.helsedirektoratet.no/hpr
Skriv inn fødselsdato og etternavn i søkefeltet
Da ser en autorisasjon, og eventuelle mangler vises
Den ansatte må selv logge seg inn i Altinn og oppdatere sin informasjon
https://www.altinn.no/ eller følg lenke fra HPR-siden
4. Har du glemt pinkode, og kommer derfor ikke inn for å få godkjent noe?
På din egen bruker kan du gå på "SFM brukerinnstillinger" og velge "Nullstill PIN-kode"
Hvis ingen av disse gjelder for deg, kan det hende det trengs en manuell synkronisering.
Manuell synkronisering - Utføres av systemadministrator:
Du må ha rollen Systemadministrator og ektratilgangen ''Administrere SFM (brukere og organisasjoner)'' for den aktuelle kommunen og organisasjonen.
1. Logg inn i riktig miljø
Gå til klinisk.aidn.no og logg inn i riktig kommune.
- Velg Administrasjon i menyen til venstre
- Klikk på Innstillinger
- Velg deretter SFM brukeradmin
- Klikk Vis alle brukere
- Bruk Ctrl + F eller søkefunksjonen i nettleseren (etter at du har trykket Se mer for å laste hele listen)
- Hvis du ikke finner brukeren, må du trolig synkronisere
4. Synkroniser brukere
- Klikk Synkroniser brukere