Gå til innhold
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Jeg kommer ikke inn i SFM (Sentral Forskrivningsmodul)

Sjekkpunkter: 

1. Er du pålogget sikker sone?

  • SFM krever sikker sone

2. Er det et gult "banner"/flagg i Aidn som sier noe om redusert kapasitet/tilgang? 

  • Vi legger ut fortløpende dersom det er kjente pågående feil i løsningen vår, eller at Norsk Helsenett har sendt ut varsel om planlagt nedetid
  • Eksempel på et banner/flagg fra Norsk Helsenett om BankID under: 

 

image (20)-1

 

3. Har du rollen "medhjelper" i Sentral Forskrivningsmodul? 

  • Dersom ansatt vises som medhjelper i SFM skyldes det manglende informasjon fra HPR (helsepersonellregisteret). Den ansatte kan ikke samstemme Legemiddellisten fordi informasjon fra kjernejournal og reseptformidleren mangler.
  • For å kontrollere informasjonen fra HPR, gå til https://register.helsedirektoratet.no/hpr

    Skriv inn fødselsdato og etternavn i søkefeltet

    Da ser en autorisasjon, og eventuelle mangler vises

    Den ansatte må selv logge seg inn i Altinn og oppdatere sin informasjon

    https://www.altinn.no/ eller følg lenke fra HPR-siden

 

4. Har du glemt pinkode, og kommer derfor ikke inn for å få godkjent noe? 

På din egen bruker kan du gå på "SFM brukerinnstillinger" og velge "Nullstill PIN-kode" 


 

Hvis ingen av disse gjelder for deg, kan det hende det trengs en manuell synkronisering.

Manuell synkronisering - Utføres av systemadministrator:

Du må ha rollen Systemadministrator og ektratilgangen ''Administrere SFM (brukere og organisasjoner)'' for den aktuelle kommunen og organisasjonen.

1. Logg inn i riktig miljø
Gå til klinisk.aidn.no og logg inn i riktig kommune.

2. Åpne SFM brukeradmin
  •  Velg Administrasjon i menyen til venstre

  • Klikk på Innstillinger
  • Velg deretter SFM brukeradmin

3. Sjekk om brukeren allerede finnes
  • Klikk Vis alle brukere

  • Bruk Ctrl + F eller søkefunksjonen i nettleseren (etter at du har trykket Se mer for å laste hele listen)
  • Hvis du ikke finner brukeren, må du trolig synkronisere

4. Synkroniser brukere

  • Klikk Synkroniser brukere