Jeg får ikke sendt innleggelsesrapport – Mangler HPR-nummer

Denne feilmeldingen kan skyldes manglende informasjon fra HPR-registeret (helsepersonellregister), årsak kan være manglende norsk fødselsnummer i Altinn. For å løse dette kan du følge de enkle trinnene nedenfor for å sjekke og eventuelt registrere fødselsnummeret ditt, slik at du får korrekt informasjon fra HPR-registeret.

Her er hva du kan gjøre:

  1. Sjekk om HPR-nummeret er registrert i HPR-registeret:

    Her er et skjermbilde som viser hvordan du finner informasjonen i HPR-registeret ved å bruke etternavn og fødselsdato for å søke etter personen.

  2. Mangler norsk identifikator?

    • Hvis fødselsnummer ikke er registrert, må den aktuelle personen registrere sitt norske identifikasjonsnummer (fødselsnummer) i Altinn.

    • Du kan bruke lenken direkte fra HPR for å registrere fødselsnummeret i Altinn, eller gå via hovesiden Lenke til Altinn.

    Dette bildet viser hvordan du kan bruke HPR-registeret til å finne autorisasjonsstatus og HPR-nummer for helsepersonell. 

  3. Hvis HPR-nummeret er registrert, men det fortsatt oppstår problemer:

    • Hvis fødselsnummeret allerede er registrert, og du fortsatt har problemer, kan det være et teknisk problem. I så fall, ta kontakt med Helsepersonellregisteret for videre assistanse. NB! Om du nettopp har registrert norsk fødselsnummer i Altinn, så vil det ta noe tid før informasjonen er oppdatert i HPR.