Integrasjon med Persontjenesten

Her forklarer vi hvordan integrasjonen mellom Aidn og Persontjenesten fungerer

Aidn er integrert med Persontjenesten fra Norsk helsenett.

Det betyr at du får tilgang til oppdaterte folkeregisteropplysninger direkte i Aidn – raskt, sikkert og automatisk.

Hva er Persontjenesten?

Persontjenesten er helsesektorens nye kilde til folkeregisterdata. Den erstatter det gamle Personregisteret (PREG), som fases ut i løpet av 2025.

Tjenesten henter informasjon fra flere kilder, blant annet:

  • Folkeregisteret (FREG)
  • Kartverket
  • Kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR)

Med Persontjenesten får du tilgang til mer detaljerte og oppdaterte opplysninger, dette gir bedre datakvalitet og gjør det enklere å identifisere og følge opp pasienter.

Viktig å vite om kontaktinformasjon

I noen få tilfeller kan det oppstå en risiko for feiltolkning av kontaktinformasjon hentet fra Persontjenesten.

Persontjenesten henter kontaktopplysninger fra Kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR), som pasienten selv har tilgang til å oppdatere. Noen pasienter – særlig barn eller eldre – kan ha fått hjelp av pårørende eller verge til å registrere telefonnummer eller e-post. Det betyr at det i enkelte tilfeller er kontaktinformasjonen til en pårørende eller verge som blir vist som pasientens i Aidn.

Vi viser de dataene som kommer fra Persontjenesten, og aktuell kontaktinformasjon vil være markert med Persontjenesten som kilde.

Hva kan du gjøre?

  • Vær oppmerksom på hvem kontaktinformasjonen faktisk tilhører.
  • Hvis du oppdager feil, informer gjerne pasienten om at de kan oppdatere egne opplysninger i KRR via Norge.no.
  • Du kan legge til annen kontaktinformasjon manuelt under Om Pasient.

Vi jobber kontinuerlig med å gjøre det tydeligere hva slags informasjon som vises, og hvor den kommer fra, slik at du kan bruke dataene på en trygg måte.