Her forklarer vi hvordan integrasjonen mellom Aidn og Persontjenesten fungerer
Aidn er integrert med Persontjenesten fra Norsk helsenett.
Det betyr at du får tilgang til oppdaterte folkeregisteropplysninger direkte i Aidn – raskt, sikkert og automatisk.
Hva er Persontjenesten?
Persontjenesten er helsesektorens nye kilde til folkeregisterdata. Den erstatter det gamle Personregisteret (PREG), som fases ut i løpet av 2025.
Tjenesten henter informasjon fra flere kilder, blant annet:
- Folkeregisteret (FREG)
- Kartverket
- Kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR)
Med Persontjenesten får du tilgang til mer detaljerte og oppdaterte opplysninger, dette gir bedre datakvalitet og gjør det enklere å identifisere og følge opp pasienter.
Viktig å vite om kontaktinformasjon
I noen få tilfeller kan det oppstå en risiko for feiltolkning av kontaktinformasjon hentet fra Persontjenesten.
Persontjenesten henter kontaktopplysninger fra Kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR), som pasienten selv har tilgang til å oppdatere. Noen pasienter – særlig barn eller eldre – kan ha fått hjelp av pårørende eller verge til å registrere telefonnummer eller e-post. Det betyr at det i enkelte tilfeller er kontaktinformasjonen til en pårørende eller verge som blir vist som pasientens i Aidn.
Vi viser de dataene som kommer fra Persontjenesten, og aktuell kontaktinformasjon vil være markert med Persontjenesten som kilde.
Hva kan du gjøre?
- Vær oppmerksom på hvem kontaktinformasjonen faktisk tilhører.
- Hvis du oppdager feil, informer gjerne pasienten om at de kan oppdatere egne opplysninger i KRR via Norge.no.
- Du kan legge til annen kontaktinformasjon manuelt under Om Pasient.
Vi jobber kontinuerlig med å gjøre det tydeligere hva slags informasjon som vises, og hvor den kommer fra, slik at du kan bruke dataene på en trygg måte.