Gå til innhold
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Innkomstprosess

Her forklarer vi hvordan du håndterer innkomst

Sjekklisten for innkomst gir deg oversikt og trygghet i starten av et nytt pasientforløp.

Den viser hvilke oppgaver som skal gjøres, hvem som har gjort hva, og hvor langt dere har kommet i prosessen. Slik blir det enklere å samarbeide og sikre at ingenting blir glemt.

Sjekklisten bidrar til en trygg og forutsigbar innkomst – uavhengig av hvem som tar imot pasienten. Den hjelper avdelingen med å sikre god kvalitet og lik praksis for alle pasiente

Når bruker jeg sjekklisten?

Bruk sjekklisten når du skal følge opp oppgaver i forbindelse med innkomst av en pasient.

  • Foreløpig er den kun tilgjengelig for institusjonstjenester.
  • Vi jobber med å tilpasse den til flere tjenester etter hvert.

Sjekklisten er delt i to deler:

  1. Før ankomst – oppgaver som bør gjøres før pasienten kommer
  2. Etter ankomst – oppgaver som følges opp når pasienten har kommet

Inndelingen bygger på beste praksis, men du kan utføre oppgavene i den rekkefølgen som passer.

Slik bruker du sjekklisten

  1. Åpne sjekklisten

    Du kan åpne sjekklisten fra flere steder i Aidn

    • Prosesser

      • Gå til Prosesser
      • Se aktive innkomstprosesser i mappen Innkomst
      • Trykk på ønsket prosess i listen
    • Pasientlisten - Innkomster


      • Gå til pasientlisten og velg Innkomster øverst til høyre
      • Her ser du alle pasienter som har aktive innkomstprosesser, hvilke tjeneste innkomsten hører til og hvilken status prosessen har. Du kan også enkelt søke og filtrere i listen.
      • Trykk på Gå til innkomst for å åpne innkomstprosesen
    • Tjenester

      • Gå til Tjenester
      • Velg en tjeneste (foreløpig kun institusjonstjenester)
      • Trykk på Start/Gå til innkomstprosess øverst til høyre

  2. Les mer om hvert steg

    • Trykk på Se hvordan for å se hva oppgaven innebærer og få snarvei til riktig sted i Aidn.
  3. Huk av etter hvert som du fullfører

    • Sjekklisten viser hvem som har huket av, og når det ble gjort.
  4. Oppgaver du kan gjøre direkte fra sjekklisten

    • Noen punkter kan utføres direkte i sjekklisten, f.eks. ernæringsrisiko, NEWS, vektregistrering, med mer. Ved disse punktene står det Fyll ut til høyre i stedet for Info.
    • Hvis oppgaven allerede er gjort av noen andre, blir den huket av automatisk.
    • Hvis den ikke er gjort, kan du registrere direkte fra sjekklisten. Når du signerer, hukes punktet av automatisk. (Disse kan ikke sjekkes av manuelt.)
  5. Fullfør innkomst

    • Når alle nødvendige oppgaver er ferdige, trykker du på Fullfør innkomst.
    • Du kan alltid åpne sjekklisten igjen og fortsette hvis noe gjenstår.

Les også denne hjelpeartikkelen om prosesser