Hva gjør jeg hvis en e-melding er feil?

Det hender at e-meldinger enten inneholder feil informasjon, er sendt til feil mottaker – eller at du selv sender en e-melding med feil. Her er hva du skal gjøre i de to vanligste situasjonene:

Du har mottatt en feil e-melding

Hvis du mottar en e-melding du mener er feil, kan du svare med et avvikssvar:

  1. Scroll til bunnen av meldingen.
  2. Trykk på Avvikssvar.
  3. Velg årsak:
    • Feil adressat – meldingen er sendt til feil mottaker
    • Mangelfulle opplysninger
    • Annet

Du kan også legge ved en kort beskrivelse som forklarer hva som er feil.

Når du sender et avvikssvar, blir feilen loggført. Meldingen kan trygt bli liggende i journalen.

Du har selv sendt en feil e-melding

Hvis du oppdager at du har sendt en e-melding ved en feil, bør du:

  1. Ta kontakt med mottakeren – enten via ny e-melding eller telefon.
  2. Be mottakeren om å svare med et avvikssvar i sitt EPJ-system.

For å dokumentere feilen i Aidn:

  • Skriv et journalnotat i pasientens journal.
  • Forklar hva som skjedde og marker at det er et avvik.

Meldingen blir liggende i journalen, men avviket blir dokumentert.