Guide til å sette opp prisregister i kommunen

Her forklarer vi hvordan du setter opp prisregister i kommunen

Innhold

Hva er prisregisteret

Prisregisteret er kommunens oversikt over priser for helse- og omsorgstjenester som brukerne må betale for. Aidn bruker dette registeret når det tildeles tjenester, ved beregning av egenandeler i saksbehandlingen, og når fakturagrunnlaget lages ved slutten av fakturaperioden.

Når prisene skal oppdateres ved årsskiftet, holder det å redigere varen og legge inn ny pris og dato for når den skal gjelde. Den gamle prisen gjelder frem til den nye automatisk tar over. Tidligere versjoner blir arkivert og kan alltid finnes i historikken.

Hvordan er det bygget opp

En “Generelt” seksjon

Under Generelt finner du innstillinger som gjelder på tvers av alle tjenester.

  • Her ser du dagens grunnbeløp (G) fra Nav. Det brukes til å bestemme inntektsgrupper og beregne egenandeler for langtidsopphold.

  • Kommunen velger fakturaperiode ved å sette startdato.

  • Oppdragsgivernummer legges inn. Dette er et 3-sifret nummer fra kommunens økonomisystem. Ofte bruker hele kommunen samme nummer, men noen ganger finnes det egne nummer for bestemte enheter.

  • Fakturgrenser, altså makspris per måned, kan settes her. Grunnen til at denne ligger under Generelt, er fordi en grense kan gjelde på tvers av flere tjenester.

    • Fakturagrensen kan være lik for alle, eller variere etter pasientens inntektsgruppe.
    • Grensen kan gjelde for én spesifikk tjeneste, eller på tvers av flere tjenester.

    Når grensen er satt, kan du koble den til varene du registrerer under hver tjeneste.

Prisregisteret er sortert på tjenestenivå

Alle tjenester som kan være betalingspliktige er listet ut, og kommunen velger selv å legge til priser på de tjenestene som er relevant. I Aidn brukes IPLOS-tjenester for å definere tjenestekatalogen. Det er lurt at kommunen først kartlegger hvordan tjenestene fra det gamle EPJ-systemet skal overføres til Aidn. Da er det lettere å være trygg på hvilke tjenester de ulike varene hører til.

For hver tjeneste registreres det varer

En vare er en måte å strukturere hvordan man tar betalt for en tjeneste. Det kan for eksempel være en fast månedspris og en oppstartsavgift, som ofte brukes ved trygghetsalarm. Eller det kan være ulike tilbud innenfor en tjeneste, som ulike typer matlevering eller GPS- og varslingstjenester. Hver vare har en pris, ett eller flere varenummer, og et tidsrom hvor den gjelder.

  • Prisen kan være lik for alle, eller variere avhengig av inntektsgruppe. Du kan også sette en makspris per måned.
  • En vare kan ha flere varenummer. De sørger for at betalingene går til riktig sted i kommunen. Det er viktig at varenummeret i Aidn samsvarer med kommunens økonomisystem. Ofte har hver organisasjon sitt eget varenummer, men noen tjenester har felles varenummer for hele kommunen. Når en pasient får en tjeneste de skal betale for, bruker Aidn informasjon om hvilken organisasjon som leverer den, og legger riktig varenummer inn i fakturagrunnlaget.
  • Både fakturagrense og pris har et gyldighetstidsrom. Når du setter opp priser for første gang, er det lurt å velge en “gyldig fra”-dato litt tilbake i tid. Det er ikke mulig å endre denne datoen til et tidligere tidspunkt pr dd.

En vare kan telles på ulike måter.

Når du registrerer en vare, velger du også hvordan den skal telles – altså hva fakturagrunnlaget skal bygge på. Kommunen bestemmer selv hva som passer best for deres priser og arbeidsmåter, men vi har en anbefalt løsning dere kan følge.

  • Månedspris → egner seg for løpende tjenester som kun er aktive i perioden man betaler for. Man kan velge om det skal gis fradrag for pauser i tjenesten, eller ikke. Døgnpris i første og siste måned regnes ut automatisk.
    • Anbefales for: Trygghetsalarm, digitalt tilsyn, matombringing dersom det er fast månedspris, bolig som kommunen disponerer
  • Antall dager med aktiv tjeneste → Passer for løpende tjenester som faktureres pr dag. Når tjenesten pauses, telles ikke dagene.
    • Anbefales for: Tidsbegrenset opphold i institusjon
    • NB: Denne egner seg ikke dersom tjenesten normalt står som aktiv også de dagene den ikke skal faktureres. Eksempelvis; en kommune tilbyr dagsenter, tjenesten er aktiv hver dag selv om pasienten bare skal betale for dagsenter to dager i uken.
  • Engangsbetaling ved tjenestens start- / slutt. → Brukes når tjenesten kun skal faktureres én gang ved oppstart eller avslutning.
    • Anbefales for: installasjon av trygghetsalarm, eller annen velferdsteknologi.
  • Timer som varighet på utførte oppgaver → Den teller faktisk tid brukt på oppgaver som er markert som fullført. Den krever at tjenesten bruker oppgaver aktivt for å dokumentere, og at oppgavene som skal telles er markert med “Krever egenandel”. Oppgaver som utgår telles ikke med, men vil vises i fakturagrunnlaget.
    • Anbefales for: Praktisk bistand
    • NB: Mange bruker månedspris for praktisk bistand, men i Aidn dekkes dette av fakturagrensen. Vi anbefaler derfor at dere legger inn den faste timesprisen på varen, og kobler til fakturagrense for praktisk bistand. Da betaler pasienten kun for utført hjelp, og maks det som er satt som fakturagrense per måned.
  • Registreres manuelt ved fakturering → Denne brukes når det ikke finnes automatisk datagrunnlag. Antall enheter legges inn direkte i fakturagrunnlaget. Dette kan gjøres daglig, ukentlig, eller ved endt fakturaperiode. Tjenesten kan selv gjøre dette ved å ha tilgangen “Godkjenne fakturagrunnlag”.
    • Anbefales for: Dagsenter, dag-/nattopphold, matombringing med enhetspris, reperasjon eller erstatning av velferdsteknologi
  • Individuell pris → Denne brukes kun for langtidsopphold og korttidsopphold over 60 døgn. Disse tjenestene har et eget oppsett i prisregisteret, der man i stedet for å registrere varer, fyller ut en prismal med relevante priser.

Sjekkliste for oppsett

  1. Forberedelser

    • [ ] Finn oversikt over alle priser i kommunen
    • [ ] Finn oversikt over alle relevante varenummer
    • [ ] Finn oppdragsgivernummer
    • [ ] Ha en oversikt over hvordan tjenestestrukturen er overført fra gammelt EPJ til Aidn.
  2. Start på Generelt

    • [ ] Legg inn oppdragsgivernummer
    • [ ] Definer kommunens fakturaperiode
    • [ ] Legg inn relevant(e) fakturagrense(r)
  3. Legg inn varer og priser per tjeneste. Rekkefølgen velger du selv. Her er et forslag:

    • [ ] Start med Langtidsopphold i institusjon
    • [ ] Så de tre tjenestene for korttidsopphold: Tidsbegrenset opphold i institusjon
    • [ ] Videre er det tre kategorier av praktisk bistand. Fyll inn for alle som er i bruk av kommunen. Husk å koble til fakturagrense.
    • [ ] Fortsett med de tjenestene som er relevant for kommunen