I denne artikkelen gjennomgår vi hvordan saksbehandling utføres i Aidn, fra mottak av søknader til vedtak og arkivering
Søknader
En søknad kommer inn via Mitt Aidn og kan finnes under menypunktet "Søknader" på venstre side i saksbehandlingssystemet.
Behandling av søknad
- Åpne søknaden ved å trykke på "Se søknad".
- Klikk deretter på "Koble til sak".
- Du kan enten koble til en eksisterende sak eller opprette en ny sak.
Skriftlige og muntlige søknader
- Papirsøknader lastes opp under Fakta i saken.
- Muntlige søknader kan registreres under Kontakt i systemet.
Saksutredning
Når du er inne på en sak, kan du starte saksutredningen ved å:
- Legge inn fakta om saken
- Tildele en tjeneste
- Skrive vedtaket
Tildele tjeneste
Velg en av tjenestene i nedtrekksmenyen.
Opprette et vedtak
- Klikk på "Bruk mal".
- Malen tilpasses automatisk basert på tjenesten du har valgt (for eksempel Helsetjenester i hjemmet).
- Gjør nødvendige endringer i malen.
- Klikk "Forhåndsvis", og avslutt ved å trykke "Send til godkjenning".
Slik ser det ut når du bruker malen:
Beregning av timer i vedtaket
- Tiltak og tidsbruk legges inn i vedtaket.
- Oppsummeringen kan kopieres inn i saksutredningen og brukes videre i vedtaket.
Last opp dokumenter
For å legge til dokumentasjon i saken:
- Trykk "+Fakta".
- Velg om det er et dokument eller en innkommende telefonsamtale (velg Kontakt og fyll inn informasjon).
Saksutredning (notater)
- Dette er et åpent tekstfelt hvor du kan skrive notater knyttet til saken.
- Feltet er ikke synlig for brukeren.
- Her kan du lagre informasjon du ønsker å inkludere i vedtaket.
Andre nyttige funksjoner
Om pasienten
Nettverk
- Her finner du informasjon om pårørende, ringeliste, fastlege osv.
Journalnotat
- Du kan koble et Iplos-notat eller annet journalnotat til en sak.
- For å se andres notater, trykk på Pasient → Journal → Filter → Velg "Andre avdelinger".
Revurdering av tjeneste
- For å revurdere eller forlenge en tjenesteperiode må tjenesten være aktiv.
- Trykk "Revurder" for å opprette en ny sak med forrige vedtak som fakta.
- Kopier den gamle vedtaksteksten inn i det nye vedtaket og gjør nødvendige endringer.
Hvis tjenesten ikke er aktiv enda, kan du redigere den i stedet for å revurdere.
SvarUt – Utsending av vedtak
- Når vedtaket er ferdig, sendes det ut via SvarUt.
- Du kan legge til pårørende eller andre som skal motta en kopi.
Arkivering av saker
- Når en sak er ferdigstilt, arkiveres den automatisk.
- Aidn har integrasjon med KS-løsningen Fiks Arkiv, slik at dere fritt kan velge en arkivleverandør i henhold til Noark-standarden.
Innstillinger (tannhjulet)
- Her kan du endre navn på saken og legge inn ekstern ID-nummer fra Cosdoc.
- Husk å lagre endringene.