Brukermanual for saksbehandling

I denne artikkelen gjennomgår vi hvordan saksbehandling utføres i Aidn, fra mottak av søknader til vedtak og arkivering

Søknader

En søknad kommer inn via Mitt Aidn og kan finnes under menypunktet "Søknader" på venstre side i saksbehandlingssystemet.

Behandling av søknad

  1. Åpne søknaden ved å trykke på "Se søknad".
  2. Klikk deretter på "Koble til sak".
    • Du kan enten koble til en eksisterende sak eller opprette en ny sak.

Skriftlige og muntlige søknader

  • Papirsøknader lastes opp under Fakta i saken.
  • Muntlige søknader kan registreres under Kontakt i systemet.

Saksutredning

Når du er inne på en sak, kan du starte saksutredningen ved å:

  • Legge inn fakta om saken
  • Tildele en tjeneste
  • Skrive vedtaket

Tildele tjeneste

Velg en av tjenestene i nedtrekksmenyen.

Opprette et vedtak

  1. Klikk på "Bruk mal".
  2. Malen tilpasses automatisk basert på tjenesten du har valgt (for eksempel Helsetjenester i hjemmet).
  3. Gjør nødvendige endringer i malen.
  4. Klikk "Forhåndsvis", og avslutt ved å trykke "Send til godkjenning".

Slik ser det ut når du bruker malen:

Beregning av timer i vedtaket

  • Tiltak og tidsbruk legges inn i vedtaket.
  • Oppsummeringen kan kopieres inn i saksutredningen og brukes videre i vedtaket.

Last opp dokumenter

For å legge til dokumentasjon i saken:

  1. Trykk "+Fakta".
  2. Velg om det er et dokument eller en innkommende telefonsamtale (velg Kontakt og fyll inn informasjon).

Saksutredning (notater)

  • Dette er et åpent tekstfelt hvor du kan skrive notater knyttet til saken.
  • Feltet er ikke synlig for brukeren.
  • Her kan du lagre informasjon du ønsker å inkludere i vedtaket.

Andre nyttige funksjoner

Om pasienten

Nettverk 

  • Her finner du informasjon om pårørende, ringeliste, fastlege osv.

Journalnotat

  • Du kan koble et Iplos-notat eller annet journalnotat til en sak.
  • For å se andres notater, trykk på Pasient → Journal → Filter → Velg "Andre avdelinger".

Revurdering av tjeneste

  • For å revurdere eller forlenge en tjenesteperiode må tjenesten være aktiv.
  • Trykk "Revurder" for å opprette en ny sak med forrige vedtak som fakta.
  • Kopier den gamle vedtaksteksten inn i det nye vedtaket og gjør nødvendige endringer.

Hvis tjenesten ikke er aktiv enda, kan du redigere den i stedet for å revurdere.

SvarUt – Utsending av vedtak

  • Når vedtaket er ferdig, sendes det ut via SvarUt.
  • Du kan legge til pårørende eller andre som skal motta en kopi.

Arkivering av saker

  • Når en sak er ferdigstilt, arkiveres den automatisk.
  • Aidn har integrasjon med KS-løsningen Fiks Arkiv, slik at dere fritt kan velge en arkivleverandør i henhold til Noark-standarden.

Innstillinger (tannhjulet)

  • Her kan du endre navn på saken og legge inn ekstern ID-nummer fra Cosdoc.
  • Husk å lagre endringene.