Gå til innhold
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Intro til saksbehandling

Bli kjent med hvordan saksbehandling gjennomføres i Aidn. Fra mottak av søknad til vedtak og arkivering.

Innhold:

Søknader

Søknaden kommer inn via Mitt Aidn. Du finner den under menypunktet "Søknader" på venstre side i saksbehandlingssystemet.

Behandling av digital søknad

  1. Åpne søknaden ved å trykke på "Se søknad".

  2. Opprette en ny sak: Til høyre for søknaden kan du velge å opprette en ny sak i tilknytning til søknaden. Søknaden blir automatisk lagt til inn som fakta i saken. Du kan også endre på hvem som skal være ansvarlig organisasjon og saksbehandler for den nye saken, før du oppretter den.

  3. Legge til søknad i eksisterende sak: I sidepanelet til høyre kan du se eksisterende saker for pasienten som har sendt inn en søknad. Om søknaden er i relasjon til en sak som allerede er påbegynt, kan du fra listen velge hvilken sak du ønsker å koble søknaden til. 

Behandling av skriftlige og muntlige søknader

  1. Start med å opprette en sak fra saksoversikten ved å trykke på “+ Ny sak”

  2. Søk opp pasienten du ønsker å opprette en sak for og opprett saken

  3. Når saken er opprettet kan du legge til papirsøkaden ved å trykke på “Fakta”, velge “Dokument” og laste opp søknaden. Et godt tips er å gi dokumentet et forståelig navn og velge riktig kategori som vil gjøre dokumentet enkelt å finne igjen, slik at faktasiden til pasienten lagres mer ryddig og oversiktlig.

Saksutredning

Slik dokumenterer du fakta i saken

Trykk på “+” knappen på fakta i sidemenyen når du er inne på saken. Her kan du velge mellom “Dokument” eller “Kontakt” som fakta.

Dokument brukes om du vil dokumentere søkander, medisinske attester, vergemål eller andre dokumenter du har på saken.

Kontakt brukes for å dokumentere samtaler, møter eller annen kommunikasjon du har hatt i forbindelse med saken.

 

All fakta du legger til i en sak for en pasient vil også lagres på pasientens egen “Faktaside”, som er en samlingsside over all informasjon man har om pasienten. Du kan også legge til fakta direkte på denne siden, og senere knytte den til en sak. 

For at faktasiden skal være ryddig og oversiktlig, er det en fordel om du gir dokumentene en god tittel og velger riktig kategori, slik den legger seg i riktig mappe. 

Legge til saksutredningsnotater

Klikk deg inn på “Saksutredning” i venstremenyen og scroll ned til “Saksutredningsnotater”. Her kan du fritt skrive inn egne notater for saken. Det du skriver her lagres automatisk og vil ikke deles med pasient eller tjenesteyter.

Skrive foreløpig svar ut

Trykk på “+” ved Brev i sidemenyen og velg “Foreløpig svar ut”. Her har Aidn egne maler man kan bruke for å spare tid, og du kan selv redigere og skrive om der du ønsker. Enkelte felter i malene henter informasjonen du trenger automatisk, dette vil du se når du trykker på “Les gjennom” for å se over brevet før du ferdigstiller det og sender det via Svarut.

Gjennomføre eller legge til IPLOS/ADL kartlegginger

Du kan legge til eksisterende IPLOS og ADL-kartlegginger direkte, dersom de er gjennomført på pasienten, ved å trykke på “Legg til siste kartlegging”. Om teksten er grå betyr det at det ikke er gjort noen kartlegginger. Du kan da starte en ny kartlegging ved å trykke på “+ Start ny kartlegging”. 

Tildele en tjeneste

Du trenger ikke å tildele en tjeneste dersom du skal avslå søknaden. For å tildele en tjeneste følger du disse trinnene

  1. Trykk på “+” ikonet på Tjeneste i sidemenyen.

  2. Velg hvilken tjeneste du ønsker å tildele og trykk på “opprett tjeneste”

  3. Start med å fylle inn tjenesten

  • Velg tjenesteyter og avdeling som skal utføre tjenesten

  • Legg inn oppstartsdato og sluttdato (valgfritt)

  • Kryss av for om tjenesten er rullerende eller ikke

  • Fyll ut mål og tiltak som hjelper tjenesteyteren med å forstå omfanget av tjenesten. Du kan enten fylle inn vedtakstimer og ressurstimer, eller velge “Foreslå mål og tiltak” dersom man har ulike tiltak som skal gjøres – for eksempel hvis noen tiltak krever flere ressurser, og andre ikke. Da kalkuleres totalt antall vedtakstimer og ressurstimer ut i fra hva som er spesifisert i tiltakene. 

  • Noen tjenester krever egenandel og du vil da få opp “Fakturering” i skjemaet. Her kan du velge hva som skal faktureres.

  • Til slutt kan du sette en reevalueringsdato som også blir synlig i saksoversikten, slik at du har oversikt over kommende revurderinger.

  • Når tjenesten er fylt inn trykker du på “Tildel tjeneste”. Pasienter som bruker Mitt Aidn får et varsel om at tjenesten er tildelt, og tjenesteyter får opp tjenesten som planlagt i sine systemer. 

Skrive en begrunnelse for tildeling av tjeneste eller avslag på søknad

Begrunnelsen finner du under “Saksutredning” i venstremenyen på saken. Her er et eget tekstfelt hvor du kan skrive begrunnelsen for at pasienten får avslag eller innvilget søknaden. Begrunnelsen du skriver vil flettes automatisk inn i vedtaket og deles med mottaker(e).

Opprette og skrive vedtak

Klikk på “+” knappen på vedtak for å opprette vedtak. Vi har maler for de fleste tjenester som automatisk vil ligge inne for å hjelpe deg med å spare tid. Noen felter i malen fylles inn automatisk, og andre felter må du fylle inn selv. Du kan trykke på forhåndsvisning for å se hvordan vedtaket blir seende ut før du ferdigstiller det. Når vedtaket er ferdigstilt låses saken, og status går fra “åpen” til “behandlet”.


Slik kommuniserer du med tjenestetilbydere

Klikk på “Kommunikasjon” i venstremenyen, klikk “+Ny” og velg fra listen hvilken organisasjon du ønsker å starte kommunikasjonen med.

Andre nyttige sider og funksjoner

Om pasienten

Denne siden viser informasjon om pasienten som adresser, hjelpemidler, samtykkekompetanse, boforhold og annen informasjon.

Nettverk

Her finner du informasjon om pårørende, støttekontakt eller annen helsepersonell, ringeliste, fastlege og mer.

Koble journalnotat til en sak

  • Du kan koble et Iplos-notat eller annet journalnotat til en sak.
  • For å se andres notater, trykk på Pasient → Journal → Filter → Velg "Andre avdelinger".

Revurdering av tjeneste

  • For å revurdere eller forlenge en tjenesteperiode må tjenesten være aktiv.
  • Revurderingen kan startes på to måter: Fra landingssiden inne på saken, ved å trykke på “Revurder tjenesten →” 

  • Eller så kan du åpne tjenesten inne på saken og starte revurderingen derfra ved å klikke på “Revurder→” oppe i høyre hjørne.

SvarUt – Utsending av vedtak

  • Når vedtaket er ferdig, sendes det ut via SvarUt.
  • Du kan legge til pårørende eller andre som skal motta en kopi.

Arkivering av saker

  • Når en sak er ferdigstilt, arkiveres den automatisk.
  • Aidn har integrasjon med KS-løsningen Fiks Arkiv, slik at dere fritt kan velge en arkivleverandør i henhold til Noark-standarden.

Innstillinger (tannhjulet)

  • Her kan du endre navn på saken og legge inn ekstern ID-nummer fra gamle systemer.
  • Husk å lagre endringene.