Registrering og prosesstøtte for dødsfall
Her forteller vi hvordan du håndterer registrering og prosesser for dødsfall i Aidn
Når et dødsfall skjer, kan det være mange oppgaver som skal utføres – både medmenneskelige og administrative oppgaver, registreringer i journal og lovpålagte meldinger. For å gjøre dette enklere og mer oversiktlig, har vi laget prosesstøtte ved dødsfall i Aidn.
Denne funksjonen hjelper deg gjennom hele prosessen etter et dødsfall, steg for steg, og sikrer at ingenting blir glemt. Denne artikkelen beskriver hvordan du registrerer et dødsfall i Aidn, hvordan Aidn sender varsler til andre tjenesteytere og hvordan du kan bruke sjekklisten for dødsfall for å registrere nødvendig informasjon i journalen samt sende melding om dødsfall og dødsårsak direkte fra Aidn til Folkeregisteret og FHI.
- Registrere dødsfall
- Automatisk varsling ved dødsfall
- Prosess for dødsfall i privat hjem, helseinstitusjon eller annet sted
- Sende melding om dødsfall til Folkeregisteret
- Sende melding om dødsårsak til dødsårsaksregisteret
- Prosess for dødsfall på sykehus eller ukjent sted
Registrering av dødsfall
Ved dødsfall skal informasjon om dødsfallet registreres i pasientens journal.
Slik gjør du det:
- Gå til Om pasient
- Velg Registrer dødsfall øverst til høyre.
- Fyll inn følgende informasjon:
- Sted for dødsfallet.
- Dato og tidspunkt for dødsfallet.
- Hendelsesforløp. Beskriv relevante forhold rundt dødsfallet.
- Uventet dødsfall. Vurder om dødsfallet er uventet eller unaturlig.
- Trykk Signer
Pasienten/brukeren vil nå være registrert som avdød i journalen.

Automatisk varsling ved dødsfall
Når et dødsfall er registrert i Aidn vil det automatisk sendes et varsel til alle avdelinger hvor pasienten/brukeren mottar tjenester, samt til saksbehandling og merkantile avdelinger. Varselet inneholder informasjon om dødsfall og dato for dødsfallet. Ved å trykke på varselet blir helsearbeidere tatt videre til prosess for dødsfall.

💡Aidn sender også varsel dersom en person har status som avdød i Folkeregisteret, men ikke registrert som død i Aidn. Dette varselet sendes kun såfremt personen har aktive tjenester i kommunen.
Prosess for dødsfall i privat hjem, helseinstitusjon eller annet sted
Når et dødsfall er registrert i Aidn - og sted for dødsfall er privat hjem, annen helseinstitusjon eller annet sted - opprettes automatisk en prosess for dødsfall.
Du kan åpne prosessen ved å:
- Velge Gå til prosess ved dødsfall fra Klinisk status eller Om pasient, eller,
- Trykke på Prosesser i menyen til venstre og velge Gå til prosess ved dødsfall

Denne prosessen består av en sjekkliste med oppgaver som ofte bør gjennomføres av helsepersonell etter dødsfallet. Sjekklisten tilpasser seg etter hvor dødsfallet ble registrert, slik at oppgaver som for eksempel syning og innsending av dødsmelding kun er synlig dersom dødsfallet skjedde på institusjon.

Hvordan bruke sjekklisten
- Trykk på teksten eller på pilen til høyre for å se mer informasjon.
- Trykk på Fullfør dersom sjekkpunktet er utført
- Trykk på Ikke relevant dersom sjekkpunktet ikke er relevant for denne pasienten/brukeren.
- Trykk på Fyll inn for å opprette eller oppdaterere journalen direkte fra prosessen. Når registreringen er signert, blir sjekkpunktet automatisk sjekket av. Det samme skjer dersom journalregistreringen fylles ut fra Ny-menyen i journalen og ikke i prosessen. Journalregistreringen blir tilgjengelig både i løpende journal og i prosessen.
Send melding om dødsfall til Folkeregisteret
Når et dødsfall skjer i annen helseinstitusjon skal ansvarlig sykehjemslege utføre syning og rapportere dødsfallet til Folkeregisteret. Dette kan gjøres direkte fra Aidn ved å fylle ut skjemaet Melding om dødsfall. Dette skjemaet vil være tilgjengelig fra Ny-menyen og i dødsfallsprosessen dersom dødsfallet har skjedd i helseinstitusjon og personen er registrert som avdød.
💡Merk at du må være innlogget som lege for å signere og sende inn Melding om dødsfall.
👉 Les mer om hvordan du fyller ut melding om dødsfall i denne artikkelen.
Send melding om dødsårsak til Dødsårsaksregisteret
Rapportering av dødsårsak til FHI kan gjøres direkte i Aidn ved å fylle ut skjemaet Melding om dødsårsak. Dette skjemaet er tilgjengelig fra Ny-menyen og i dødsfallsprosessen dersom dødsfallet har skjedd i helseinstitusjon og personen er registrert som avdød.
💡Merk at du må være innlogget som lege for å signere og sende inn Melding om dødsårsak.
👉 Les mer om hvordan du fyller ut Melding om dødsårsak i denne artikkelen.
Legeerklæring om dødsfall (dødsfallattest)
Legeerklæring som dokumenterer dødsfallet og dødsårsaken sendes automatisk til Aidn og legger seg som et vedlegg til skjemaet Melding om dødsårsak.
Slik åpner du legeerklæringen:
- Trykk på Melding om dødsårsak i prosessen
- Trykk på Åpne dokument
- Les eller last ned legeerklæringen


Dødsfall på sykehus eller ukjent sted
Når et dødsfall registreres på sykehus eller ukjent sted vil det ikke opprettes en prosess for dødsfall. Helsearbeidere vil i dette tilfellet få mulighet til å enkelt avslutte alle tjenester fra sidene Klinisk status og Om pasient.

Slik gjør du det:
- Klikk på Avslutt tjenester til høyre for dødsfall på Om pasient eller Klinisk status
- Kontroller sluttdato for tjenestene og trykk på Avslutt tjenester

- Trykk på Nytt journalinnhold og søk etter “syning”
- Velg registreringen Syning av pasient og fyll inn informasjon om når syningen ble gjort, hvem som gjennomførte syningen og eventuelle notater eller merknader.
- Dersom syningen ble gjennomført elektronisk kan det hukes av for dette. Da vil du få mulighet til å registrere hvem som assisterte i syningen og hvor syningen ble gjennomført.
- Trykk Signer
