Hvordan registrerer jeg avvik i Aidn?

Registrering og oppfølging av pasientavvik i Aidn

For å sikre god pasientsikkerhet og dokumentasjon, skal alle pasientavvik registreres i Aidn. Dette gjør at avviket blir en del av pasientens journal. Selve oppfølgingen og lukking av avviket skjer i kommunens ordinære kvalitetssystem.

Slik registrerer du et avvik

  1. Åpne pasientens journal i Aidn.
  2. Velg "Nytt journalinnhold" og deretter "Kartlegging" → "Avvik" (eller søk etter "Avvik").

  3. Fyll ut skjemaet med nødvendige opplysninger.

  4. Signer for å fullføre registreringen.

Viktig!

Dersom avviket skal følges opp i kommunens kvalitetssystem, må det også registreres der. Husk alltid å anonymisere pasientopplysninger i dette systemet.

Oppfølging av avvik for ledere

Ledere har tilgang til verktøy i Aidn for å sikre at alle registrerte avvik blir fulgt opp:

  • I "Siste fra journalen" kan leder filtrere og vise kun avvik for en bestemt periode.

  • Lederen bør kvalitetssikre at alle avvik registrert i Aidn også er dokumentert i kommunens kvalitetssystem.
  • Avvik håndteres og lukkes i kvalitetssystemet, i tråd med kommunens rutiner.
  • I "Rapporter" i Aidn får lederen en samlet oversikt over alle innmeldte avvik i kommunen.

Ved spørsmål eller behov for støtte: Ta kontakt med systemansvarlig eller følge kommunens interne retningslinjer for avvikshåndtering.