Gå til innhold
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Behandle klager på vedtak

Her får du en enkel og tydelig guide til hvordan du håndterer klagesaker i Aidn – steg for steg, valg for valg. Du ser hva du skal gjøre, og hvorfor det er viktig.

1. Start klagebehandling

Klagesaken kan åpnes på to måter, fra saken eller fra innstillinger:

Åpne klagesak fra saken:

Åpne klagesak fra innstillinger på saken:

  • En sak må være ferdigstilt før du kan åpne klage. (Status: Behandlet og låst)

  • Trykk åpne klagesak – systemet oppretter lenke tilbake til originalsak fra klagesaken som opprettes. Klagesaken blir også synlig på den påklagede saken i historikken.

2. Velg kommunens beslutning

Du kan svare på klagen med:

  • Medhold – klage tas til følge. Krever revurdering og nytt vedtak kan skrives fra opprinnelig sak.

  • Delvis medhold – klage delvis tatt til følge. Krever revurdering dersom klagepart er enig, og må sendes til statsforvalter dersom klagepart ikke er enig.

  • Avslag – kommunen står ved avgjørelsen og saken må sendes til statsforvalter.

Ved avslag

  • Trykk opprett vedtak og skriv vedtaksteksten for avslaget.

  • Send relevante dokumenter til Statsforvalter (foreløpig per post).

  • Et nytt felt for beslutning fra Statsforvalter dukker opp – last opp dokumentet her når du mottar svar fra Statsforvalter før du ferdigstiller saken.

Ved medhold eller delvis medhold

  • Trykk revurderer påklaget sak ved medhold og dersom klagepart er enig i avgjørelsen ved delvis medhold.*Er klagepart ikke enig i avgjørelsen (gjelder delvis medhold) må saken sendes over til statsforvalter og revurderes etter svaret til statsforvalter kommer inn.*En ny "v2"-sak opprettes automatisk når du trykker “Revurder påklagd sak”.
  • Finn revurderingen (v2) under sakshistorikk.
  • Legg til fakta, skriv vedtak og tildel tjeneste som vanlig.
  • Ferdigstill klagesaken når du er klar.

Oversikt over klagesaker

I venstremenyen finner du en oversikt over alle klagesaker, i oversiktsbildet finner du:

  • klagens status

  • kommunens beslutning

  • Statsforvalterens beslutning

  • aktuell pasient og tjeneste