Her får du en enkel og tydelig guide til hvordan du håndterer klagesaker i Aidn – steg for steg, valg for valg. Du ser hva du skal gjøre, og hvorfor det er viktig.
1. Start klagebehandling
- En sak må være ferdigstilt før du kan åpne klage. (Status: Behandlet og låst)
- Trykk åpne klagesak – systemet oppretter lenke tilbake til originalsak fra klagesaken som opprettes. Klagesaken blir også synlig på den påklagede saken i historikken.
2. Velg kommunens beslutning
Du kan svare på klagen med:
- Medhold – klage tas til følge. Krever revurdering og nytt vedtak kan skrives fra opprinnelig sak.
- Delvis medhold – klage delvis tatt til følge. Krever revurdering dersom klagepart er enig, og må sendes til statsforvalter dersom klagepart ikke er enig.
- Avslag – kommunen står ved avgjørelsen og saken må sendes til statsforvalter.
Ved avslag
- Trykk opprett vedtak og skriv vedtaksteksten for avslaget.
- Send relevante dokumenter til Statsforvalter (foreløpig per post).
- Et nytt felt for beslutning fra Statsforvalter dukker opp – last opp dokumentet her når du mottar svar fra Statsforvalter før du ferdigstiller saken.
Ved medhold eller delvis medhold
- Trykk revurderer påklaget sak ved medhold og dersom klagepart er enig i avgjørelsen ved delvis medhold.
Er klagepart ikke enig i avgjørelsen (gjelder delvis medhold) må saken sendes over til statsforvalter og revurderes etter svaret til statsforvalter kommer inn.
En ny "v2"-sak opprettes automatisk når du trykker “Revurder påklagd sak”. - Finn revurderingen (v2) under sakshistorikk.
- Legg til fakta, skriv vedtak og tildel tjeneste som vanlig.
- Ferdigstill klagesaken når du er klar.

Oversikt over klagesaker
I venstremenyen finner du en oversikt over alle klagesaker, i oversiktsbildet finner du:
- klagens status
- kommunens beslutning
- Statsforvalterens beslutning
- aktuell pasient og tjeneste