Hvordan behandle klager på vedtak

Her får du en enkel og tydelig guide til hvordan du håndterer klagesaker i Aidn – steg for steg, valg for valg. Du ser hva du skal gjøre, og hvorfor det er viktig.

1. Start klagebehandling

  • En sak må være ferdigstilt før du kan åpne klage. (Status: Behandlet og låst)
  • Trykk åpne klagesak – systemet oppretter lenke tilbake til originalsak fra klagesaken som opprettes. Klagesaken blir også synlig på den påklagede saken i historikken.

 

2. Velg kommunens beslutning

Du kan svare på klagen med:

  • Medhold – klage tas til følge. Krever revurdering og nytt vedtak kan skrives fra opprinnelig sak.
  • Delvis medhold – klage delvis tatt til følge. Krever revurdering dersom klagepart er enig, og må sendes til statsforvalter dersom klagepart ikke er enig.
  • Avslag – kommunen står ved avgjørelsen og saken må sendes til statsforvalter.

Ved avslag

  • Trykk opprett vedtak og skriv vedtaksteksten for avslaget.
  • Send relevante dokumenter til Statsforvalter (foreløpig per post).
  • Et nytt felt for beslutning fra Statsforvalter dukker opp – last opp dokumentet her når du mottar svar fra Statsforvalter før du ferdigstiller saken.

Ved medhold eller delvis medhold

  • Trykk revurderer påklaget sak ved medhold og dersom klagepart er enig i avgjørelsen ved delvis medhold.
    Er klagepart ikke enig i avgjørelsen (gjelder delvis medhold) må saken sendes over til statsforvalter og revurderes etter svaret til statsforvalter kommer inn.
    En ny "v2"-sak opprettes automatisk når du trykker “Revurder påklagd sak”.
  • Finn revurderingen (v2) under sakshistorikk.
  • Legg til fakta, skriv vedtak og tildel tjeneste som vanlig.
  • Ferdigstill klagesaken når du er klar.

 

Oversikt over klagesaker

I venstremenyen finner du en oversikt over alle klagesaker, i oversiktsbildet finner du:

  • klagens status
  • kommunens beslutning
  • Statsforvalterens beslutning
  • aktuell pasient og tjeneste