Avviksskjema

Dette skjemaet skal brukes for å melde om uønskede hendelser

Når skal du bruke avviksskjemaet?

Dette skjemaet skal brukes for å melde om uønskede hendelser som er oppdaget, hvor det kan være læringspunkter for Aidn, eller som et tiltak etter intern behandling av avvik. Typiske eksempler inkluderer situasjoner hvor det har oppstått feil eller utfordringer som skyldes:

  • Misforståelser av risiko
  • Mangelfull opplæring
  • Kommunikasjonssvikt
  • Systemsvikt

Eksempler:

  • Feilmedisinering på grunn av uklar eller feil bruk av løsningen.
  • Tap av tilgang, tildeling av for mye tilgang eller feil i tilgangsstyring.
  • Situasjoner der nødvendig helsehjelp ikke ble gitt på grunn av interne rutinefeil knyttet til Aidn.

OBS:
Dette skjemaet er ikke ment for rapportering av pågående kritiske feil.
Dersom en kritisk hendelse oppstår, skal dette meldes direkte til Aidn via telefon, tilbakemeldingsfunksjonen i Aidn eller på e-post til support@aidn.no.

Skjemaet er heller ikke ment for kommunens interne avviksrapportering. Det er kun for saker Aidn bør kjenne til for å kunne forbedre sitt arbeid fremover.

Når avviksskjemaet er mottatt, vil Aidn ta kontakt med avdelingsleder for videre oppfølging.

Hvem skal bruke skjemaet?

Vi anbefaler at avdelingsleder eller annen nærmeste leder melder inn saken, ettersom Aidn tar kontakt med vedkommende for oppklaringer eller spørsmål.

👉 Gå til Avviksskjema